Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Nieuwe biermarkten op komst: Afrika is biermarkt van de toekomst

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Nieuwe biermarkten op komst

24 maart 2014 om 12:31

Afrika is de biermarkt van de toekomst. Er wordt steeds meer bier geïmporteerd. Analisten denken dat er in dit continent tot 2018 een jaarlijkse groei van 6 procent zal zijn.

Nieuwe biermarkten op komst
Heineken met S
Heineken Experience

Meer groeimarkten voor bier

De Afrikaanse biermarkt groeit met een jaarlijkse toename van 6 procent hard. Hiermee is het continent de komende jaren dé markt die voor bierbrouwers de meeste mogelijkheden biedt. De biermarkt in Azië (vooral China) was de afgelopen jaren de motor achter de wereldwijde groei van de bierconsumptie. De Aziatische markt blijft wel groeien met zo'n 3,6 procent per jaar, maar dus minder hard dan de Afrikaanse markt. In Zuid-Amerika is de jaarlijkse groei 2,9 procent.

Compensatie voor dalende bierverkoop in Europa

Deze nieuwe groeimarkten compenseren de afzwakkende vraag naar bier in westerse landen waardoor de verkoop van bier in Europa daalt. Zo is er in Duitsland momenteel sprake van een overschot aan bierbrouwerijen van maar liefst 36 procent.

Oorzaken voor de stijging van de bierconsumptie

Oorzaken voor de stijging van de bierconsumptie in Afrika zijn onder andere het groeiende bevolkingsaantal en de toegenomen welvaart op delen van het continent. Ook is Afrika de plek waar de bevolking van 18 jaar en ouder tot 2018 het hardst groeit. En hiermee wordt ook de groep potentiële bierdrinkers groter.

Lees ook

Heineken focust op de nieuwe biermarkten

"Om in de biermarkt verder te kunnen groeien is het van belang om in landen te zijn waar het politieke systeem stabiel is, de bevolking groeit, de zon veel schijnt en de economie in de lift zit.", aldus topman Jean-François Boxmeer van Heineken.

Van Boxmeer, die al sinds 2005 leiding geeft aan Heineken,  zegt ook dat de groei niet in Europa zit. Dit komt volgens hem doordat de groei van de bevolking afneemt en doordat mensen na hun 35ste vaak overstappen naar andere dranken. De groei moet daarom vooral komen uit nieuwe markten, zoals Afrika, Zuid-Amerika en Azië. Brouwerijen worden daar door Heineken overgenomen en uitgebreid.

Hard en lang werken voor een biertje

In absolute aantallen blijft Afrika wel een kleine afzetmarkt. Zo moet een arbeider in Ghana zo'n 5,5 uur werken om een biertje te kunnen kopen. Ter vergelijking: in Nederland werken we hier tegen minimumloon maar een half uurtje voor.

Bier, bier en nog eens bier!