Dat bevestigt NMa-woordvoerder Barbara van der Rest tegenover Distrifood.nl. De kartelwaakhond heeft moeite met de onderlinge afspraak tussen de ketens wie Heineken óf Amstel verkoopt. 'Als supermarkten onderling afspraken maken over wie welk merk verkoopt, dan is dat mogelijk in strijd met de Mededingingswet. We gaan bekijken of de Superunieleden de regels inderdaad overtreden. Mocht dit zo zijn, dan grijpen we in en volgen boetes.'
De NMa-woordvoerder kondigt aan dat de kartelwaakhond Superunie om opheldering gaat vragen. Ook de rol van Heineken wordt naar alle waarschijnlijkheid betrokken bij de zaak. 'De Nederlandse Mededingingsautoriteit bekijkt deze zaak en is alert op de ontwikkelingen in het handelsconflict. Dit is een lastige kwestie, omdat het boycotten van fabrikanten tot het spel tussen fabrikant en retailer behoort', aldus Van der Rest.
Het conflict tussen Superunie en bierbrouwer Heineken duurt nu al enkele weken. De vijftien Superunie-leden besloten gezamenlijk óf Heineken óf Amstel uit het schap te halen, nadat Heineken hogere prijzen voor zijn bier eiste. De NMa richt zich puuop deze laatste afspraak. 'De Mededingingswet staat het toe dat aan inkoopzijde afspraken worden gemaakt over prijzen en hoeveelheden. Aan de verkoopzijde ligt dit gevoeliger. De markt moet wel zijn werk kunnen doen.'