Opmerkelijk is dat directeur en voormalig Heineken-man Mark Schneider het flessenbier ook in supermarkten wil slijten. Eerder beschouwde hij dat niet als een reële optie: ‘De marketingkosten zijn onbetaalbaar en je wordt onder de prijs verkocht’, aldus Schneider ruim een jaar geleden in MarketingTribune.
De situatie is inmiddels gekeerd, geeft Schneider te kennen: ‘Verschillende ketens hebben zich zelf bij mij gemeld. We zijn serieus in gesprek.’ Met welke partijen Schneider aan tafel zit, wil hij niet prijsgeven.
Geen statiegeld
Wel wil hij kwijt dat de groene Olm-flesjes worden verkocht in dozen in plaats van in kratten en dat er geen statiegeld op wordt geheven. Schneider voert intussen ook gesprekken met een thuistapfabrikant. Olm, volgens Schneider het enige nieuwe pilsmerk van na de Tweede Wereldoorlog, werd in 2003 gelanceerd als ‘doordrinkbier’ voor met name studenten. Tot op heden is het alleen als tapbier in café’s verkrijgbaar. Olm heeft de focus op lage prijzen losgelaten en wil zich profileren als underdog merk dat het op neemt tegen de grote concurrenten.