Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Onderzoek: Bier in horeca veel te duur

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Onderzoek: Bier in horeca veel te duur

14 januari 2013 om 14:53

Driekwart van de horecazaken rekent een te hoge bierprijs aan de consument, verder is er in de café's te weinig concurrentie op de tap. Je betaalt dus te veel voor je biertje en er is ook nog eens weinig keus.

fusten bier

75% van de totale bierverkoop wordt verkocht door horeca ondernemers die aan de brouwerij gebonden zijn. Dit blijkt uit onderzoek van SEO Economisch Onderzoek in opdracht van het bedrijfschap Horeca & Catering.

Binding

De binding tussen de ondernemers en de brouwerij bestaat in de meeste gevallen uit een bruikleen overeenkomst voor installaties, een financieringsovereenkomst, een borgstellingsovereenkomst en een huurovereenkomst. 

Markt verdeling bier

Hoge prijs

De hoge prijs die aan consumenten wordt berekend komt mede tot stand door houdgreep waarin brouwerijen sommige horeca ondernemers hebben.  "Het bier in de supermarkt is vaak meer dan de helft goedkoper dan de inkoopprijs voor de horeca-ondernemer. Brouwerijen financieren veel cafés. Ze verhuren het pand, of lenen geld voor de tapinstallatie. Dat betaal je dan af via je bierprijs, die continu hoger wordt.", aldus horeca ondernemer Mark Haagen in het Parool.

Lees ook

Concurreren

In de meeste gevallen verbieden de brouwerijen de horeca ondernemer om in zijn zaak bier van een ander merk te schenken. Hierdoor kan de consument maar uit één merk van de tap kiezen. Door de eisen die de brouwerij stelt is er in de horeca zaak geen concurrentie onder de biermerken meer mogelijk.

Vicieuze cirkel

De binding van de ondernemers aan een brouwerij heeft volgens SEO nog meer nadelen. 
"Het leidt onder meer tot hogere inkoopprijzen voor bier, lager rendement en relatief veel faillissementen. De door de brouwerijen bewust gecreëerde overcapaciteit van horecaondernemingen verlaagt de bereidheid van banken om de horecasector te financieren. Door het risico op faillissement, het lage rendement en doordat de vaste activa vaak in het bezit zijn van de brouwerij, zijn banken minder geneigd om financiering te verstrekken aan horecaondernemingen. Hierdoor zijn horecaondernemingen nog meer aangewezen op de brouwerijen, waardoor de binding weer toeneemt."

Maatregelen

Volgens het SEO Economisch Onderzoek is een effectieve horeca markt alleen mogelijk als er ook concurrentie op de tap ontstaat. "Daarom is het noodzakelijk dat exclusiviteitsvereisten in de verticale overeenkomsten tussen brouwerijen en horecaondernemers verdwijnen." Bierconsumenten vereniging PINT is van mening dat er een verbod moet komen op 'wurgcontracten'.

NMA

Een woordvoerster van de Nederlandse mededingingsautoriteit heeft laten weten dat de NMa zich aan het buigen is over de problemen in de Nederlandse biermarkt. Aankomend jaar wordt na verwachting bekend of en op welke manier de NMa zou kunnen ingrijpen.

Cookie instellingen