Onderzoek: citroen hoort niet in (witbier

Onderzoek: citroen hoort niet in (wit)bier

Een citroen of limoen hoort niet thuis in bier. Bierkenners en zelfs bierbrouwerijen ergeren zich kapot aan het toevoegen van citroen aan bier. Het verandert de biersmaak immens.

20 juli 2010 om 10:44


Dit blijkt onder meer ook uit de twitteracties #geencitroeninbier en #geencitroeninmijnbier. 35% van de medewerkers in de horeca stelt niet de vraag of een citroen in bier gewenst is en gooit het er gewoon in. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek onder 1.416 respondenten waarvan 510 drinkers van witbier of Mexicaans bier. UB Drinks Holland, importeur van het Mexicaanse bier Mexicali, heeft een logo ‘geen limoen of citroen’ op de fles staan. Een middel om de citroen uit te gaan bannen. Niet geheel toevallig is het dan ook de importeur UB Drinks Holland die dit onderzoek heeft laten uitvoeren...

Met dit warme weer drinkt men veel witbier en Mexicaans bier en worden tonnen limoenen en citroenen in bier gestopt. Een groep twitteraars vormt samen een groep die een kruistocht is begonnen tegen de citroen in bier. De zomerperiode staat voor de deur en dat is bij uitstek de tijd dat veel vakantiekrachten in de horeca werken en vaak onvoldoende op de hoogte zijn van biergebruiken. Een logo schept duidelijkheid en als alle brouwers dit doen kan dit zorgen voor het uitbannen van de citroen.

Sonny de Laat, UB Drinks: “Uit een grootschalig onderzoek in badplaatsen, op evenementen en in horecagelegenheden is naar voren gekomen dat de bierdrinker in 55% van de gevallen geen citroen wil in zijn of haar bier. Dat geldt in 61% voor witbier en 50% van de gevallen voor Mexicaans bier. Bierkenners ergeren zich kapot aan het droppen van een schijfje citroen of limoen en nu blijkt ook dat het merendeel van de Nederlandse witbier en Mexicaanse bierdrinker niets in zijn bier wil. Dat gemiddeld maar in ruim een derde van de gevallen aan de bierdrinker gevraagd wordt of een citroen gewenst is vinden wij onacceptabel. Zeker nu wij zelf een Mexicaans bier introduceren op de Nederlandse markt en niet willen dat hierin ongevraagd een limoen beland. De introductie van een logo lijkt ons een goed middel om de citroen of limoen uit te bannen en bierkenners, -brouwers en bierliefhebbers het bier te geven zoals het bedoeld was.”

Een onafhankelijke bierexpert Rick Kempen, Exportmanager Bier&Co: “Een schijfje citroen in je vers ingeschonken witbier is niet zomaar een vergissing, het is zo goed als een doodzonde. Deze nare gewoonte is op twee manieren ontstaan namelijk via het Mexicaanse Corona, waarbij men een schijfje limoen in de hals van de fles doet om enerzijds de vliegen uit de fles te houden, anderzijds om de rand te ontsmetten. Er is geen Mexicaan die dit zo drinkt.
Ook werd de citroen naar men zegt in Belgisch witbier geïntroduceerd omdat de vraag naar witbier op een zeker moment zo groot was dat het commercieel gezien verstandig was het rijpingsproces te bekorten. Hierdoor ontbrak de fris-zure smaak waarop de brouwer adviseerde ‘dan maar een schijf citroen toe te voegen’. Inmiddels is de overvraging niet meer aan de orde en wordt de citroen nog steeds toegevoegd. Een citroen of limoen vernietigt het schuim en de echte smaak van het bier. Als de brouwer had gewild dat het bier naar citroen zou smaken, dan had hij het er wel meteen in gedaan.”

47% van de bierdrinkers weet dat er geen citroen of limoen in bier thuishoort. Bijna 40% denkt van wel en bijna 13% weet het niet. Uit de onderzoeksresultaten blijkt verder dat de witbierdrinker in bijna 51% van de gevallen niet weet of citroen tot smaakverbetering leidt. 32% van de ondervraagden vindt dat een citroen wel leidt tot smaakverbetering en 7% vindt dat de smaak slechter wordt. Onder de Mexicaanse bierdrinkers vindt 46% dat een limoen leidt tot smaakverbetering en toch ook 42% weet niet of het iets toevoegt. De Laat: “Naast het hoge aantal respondenten dat weet dat een citroen niet in bier thuishoort is voor mij opmerkelijk dat zoveel bierdrinkers niet weten of het toevoegen van een citroen of limoen tot smaakverbetering leidt. Verder is een belangrijk gegeven dat bij witbier slechts 12% zelf actief vraagt om een citroen en bij Mexicaans bier is dit slechts 8%. Dit duidt erop dat de bierdrinker er eigenlijk niet eens op zit te wachten. Dit betekent dat we door een vuist te maken de horeca veel geld kunnen besparen en de bijna doodzonde zonder probleem kunnen uitbannen.”

Reactie plaatsen

Reacties worden eerst gekeurd voordat ze zichtbaar zijn.

Reclame van Amstel Pilsener

Onvergetelijk Bier in Lapland
Amstel lanceert een filmpje met het waargebeurde verhaal van twee broers. Hierin reist de ene broer naar Lapland om samen een biertje te drinken.

Meer reclames van Amstel Pilsener

Laatste reacties