Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Oranje spelers dronken bier uit te grote glazen

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Oranje spelers dronken bier uit te grote glazen

19 juli 2010 om 10:47

Het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid vindt dat tijdens de huldiging van de Oranje spelers vorige week, veels te veel bier werd gedronken uit grote glazen van Heineken. Een slecht voorbeeld voor de jeugd.

Oranje spelers dronken bier uit te grote glazen

De spelers van het Nederlands Elftal hebben maanden keihard gewerkt en getraind voor het WK voetbal. Alle Oranje supporters genoten van de prestaties en hebben het hele WK gefeest en natuurlijk ook de nodige biertjes gedronken. Tijdens de huldiging mochten de spelers eindelijk ook lekker genieten en bier drinken, maar Wim van Dalen, directeur van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid (STAP), is niet te spreken over de grote Heineken glazen die de spelers omhoog hielden; alsof het een beker was.

Lees ook

Ook de ChristenUnie heeft zich gestoord aan de grote bierglazen. Kamerlid Joël Voordewind heeft er gisteren Kamervragen over gesteld aan de ministers van Volksgezondheid en Jeugd en Gezin. Voordewind wijst erop dat sportsponsoring door alcoholproducenten in Frankrijk wettelijk verboden is en vraagt de ministers of ze het wenselijk vinden dat zo'n verbod ook in Nederland wordt ingevoerd.

Of rolmodellen het drinkgedrag van jongeren beïnvloeden is niet onderzocht, zegt de STAP-directeur. ,,Maar het is een open deur dat mensen die voor jongeren belangrijk zijn - en dat zijn nu even de voetballers - invloed op ze hebben'', stelt hij. Dat bierpromotie effect heeft op jongeren is wel wetenschappelijk aangetoond. Hoe vaker ze worden blootgesteld aan alcoholreclame, hoe meer ze drinken.

De massale bierreclame tijdens het EK voetbal van 2008 heeft ervoor gezorgd dat 12- en 13-jarigen na afloop van het EK beter bekend waren met de biermerken, is gebleken uit onderzoek van de Universiteit van Twente in opdracht van STAP. Vooral de reclamegadgets zoals dit jaar de Heineken-Pletterplet slaan aan. ,,Jongeren gaan zich door die gadgets vereenzelvigen met het merk'', zegt Van Dalen. Alle bierreclame rondom de EK-wedstrijden leidden ertoe dat vooral jongens positiever over bier gingen denken. Het zou helpen om plezier te maken en om erbij te horen.

Cookie instellingen