Vrijwel tegelijkertijd met deze presentatie verschenen berichten in de media over een onderzoek van Rabo Securities, de effectentak van de Rabobank. Hierin constateert Rabo Securities dat door de stijging van de wereldmarktprijzen van gerst, de brouwerijen genoodzaakt zijn hun prijzen te verhogen. Dit zou betekenen dat ook de inkoopprijzen voor de horecaondernemers wederom omhoog gaan.
Volgens Jules Stijnen is brouwgerst weliswaar op de wereldmarkt in prijs gestegen, maar bepaalt gerst qua kosten slechts een fractie van de totale kosten voor het produceren van bier. Met de door Rabo Securities gestelde bevinding dat in het vierde kwartaal van 2006 de prijs van brouwgerst met 66% is gestegen kan dit volgens Stijnen in een maximale prijsverhoging van 0,02 eurocent per liter bier resulteren. Stijnen riep daarom de brouwerijen op terughoudend te zijn met prijsverhogingen en de verhoogde prijzen van brouwgerst niet te misbruiken.
"De horeca wordt jaarlijks geconfronteerd met verhogingen van de inkoopprijzen van bier, die niet in verhouding liggen met de bierprijzen voor consumenten in de supermarkt. Zo is voor consumenten een liter bier in de supermarkt vele malen goedkoper dan een liter bier die horeca-ondernemers per liter inkopen bij de brouwerijen", aldus Stijnen.
Bron: Koninklijk Horeca Nederland