In het Drinks Slijtersvakblad staat dat naast slijterijen ook horecabedrijven, cateraars en kantines vaker via de supermarkt bier inslaan dan via de groothandel.
Het blad citeert een slijter/horecagrossier die zegt dat hij „een vaste afspraak” heeft met enkele supermarkten in de buurt. Ze bellen hem als bepaalde merken bier in de aanbieding zijn. De bestellingen van de ondernemer kunnen dan oplopen tot „enkele honderden kratten”. „We rijden wel een paar keer met de vrachtwagen om het discreet af te halen bij de supermarkten in kwestie.”
Volgens het slijtersvakblad vindt bijna 40 procent van de winkelverkopen van pils tegenwoordig plaats tegen actieprijzen in de supermarkt. Die vallen inclusief btw lager uit dan de prijzen exclusief btw via de groothandel. ‘Slimme’ slijters zien hier hun kans om zelf meer marge op te strijken.
„Het zal ongetwijfeld gebeuren”, reageert directeur Jack Verhoek van het Centraal Brouwerij Kantoor, waarin de grootste Nederlandse bierbrouwers verenigd zijn. Maar het effect is volgens hem beperkt. „De bierverkoop via slijters is niet hoog.”
Bron: NRC