Elke dag vindt er in elk filiaal van Albert Heijn en Gall & Gall wel een scheldpartij of bedreiging plaats omdat het personeel weigert drank te verkopen aan minderjarigen. Scholieren proberen ’Euroshopper’ bier af te rekenen en zijn ’teleurgesteld’ als veelal jonge caissières ze dat weigeren. Jonge caissières houden het vaak na drie bedreigingen voor gezien.
Bijna de helft van de deelnemers aan het onderzoek van de Telegraaf zou het een goed idee vinden dat er in supermarkten speciale drankkassa’s komen met oudere medewerkers die afrekenen. Er is een grote groep stellingvoorstanders (45 procent) die vindt dat alcohol überhaupt niet in de supermarkt thuishoort. „Een supermarkt is er om je dagelijkse voedsel te kopen. Alcohol is een artikel waarvoor je naar de slijterij gaat”, klinkt het. Sommigen vermoeden zelfs dat het drankgebruik is gestegen doordat supers op gezette tijden kratten bier (met kortingen) verkopen.
Gelukkig is er een meerderheid (53 procent) van mening dat drank wel gewoon in de schappen van de supermarkt mag blijven, omdat een verbod vooral de goedwillende burger zou straffen.
De zogenaamde Ageviewer is ook een optie voor supermarkten om te voorkomen dat alcoholische drank aan minderjarigen wordt verkocht. Bij de aankoop van een leeftijdsgebonden artikel zoals alcohol, worden alle klanten via de Ageviewer op leeftijd gecontroleerd. Met één druk op de knop van de terminal bij de kassa door de klant wordt het leeftijdscontrolesysteem geactiveerd. Er komt nu meteen, via een beveiligd netwerk, een verbinding tot stand met een extern controlecentrum. Hier wordt door een operator in ongeveer drie seconden vastgesteld of de klant in kwestie onmiskenbaar volwassen is, en dus leeftijdsgerechtigd. Zie hieronder op de video hoe het werkt.