Joris Prinssen van Horeca Nederland schat dat 80% van het bier in supermarkten en slijterijen wordt gekocht en thuis wordt geconsumeerd. Matthieu Comard, directeur Benelux van drankgigant Diageo houdt het op 75 procent. Ter vergelijking: In 1995 werd maar 60% van al het bier thuis gedronken!
Waarschijnlijk wordt door de crisis vaker thuis (dus goedkoper) gedronken. En ook het rookverbod zal een rol in deze trend kunnen spelen. Verstokte rokers kunnen thuis hun sigaretje blijven roken, zonder naar buiten te hoeven gaan.
Bierbrouwer Heineken ziet in de verkoopcijfers ook dat er steeds minder bier wordt verkocht in de horeca en Heineken wil zich nu meer gaan richten op de verkoop van bier in Europese supermarkten. Want de trend van thuisdrinken is niet typisch Nederlands.
In een interview met de Financiële Telegraaf licht de Belgische topman Jean-Francois van Boxmeer toe dat over de lange termijn steeds meer mensen thuis bier gaan drinken. "Zeker nu in een crisis zie je dat consumenten gaan ‘cocoonen’." Van Boxmeer hoopt door in gesprek te gaan met bedrijven als Unilever en Procter & Gamble, die veel kennis bezitten over schapindeling, Heineken een sterkere positie in de Europese supermarkten te bezorgen.