Zweedse ambtenaren vinden Deens bieretiket té pikant
19 april 2013 om 11:43
Zweedse ambtenaren hebben besloten dat een Deens biermerk eerst hun pikante bieretiket moeten aanpassen voordat het bier in Zweden mag worden verkocht.
Systembolaget, een Zweeds staatsbedrijf vindt het etiket van een Deens biermerk té pikant om het in Zweden te laten verkopen. Op het etiket van het biertje met de toepasselijke naam 'Lust' staat een mooie dame in bad afgebeeld.
'Zondige Reeks'
Het 'Lust' biertje maakt deel uit van een zevendelige reeks van bieren van de Deense brouwerij Amager Bryghus uit Kopenhagen. Al deze bieren zijn voorzien van een etiket met een cartoon erop maar deze was volgens de Zweedse ambtenaren net iets te pikant en wordt daarom uit de Zweedse schappen gehaald. Volgens de woordvoerder van Systembogalet "Gaat het tenslotte om een vrij sexy label."
Omdat het bier nu alleen in Zweden kan worden verkocht zonder het pikante etiket, heeft de Deense brouwerij een nieuw etiket laten maken, speciaal voor Zweden. Het gaat om een volledig zwart etiket met alleen de naam van het bier erop. Al was het volgens Amager Bryghus niet makkelijk om tot een akkoord te komen met de Zweedse ambtenaren. "Pas bij het tiende voorstel gingen ze akkoord. We wilden het nog over een humoristische boeg gooien met een grappige tekst op het etiket, maar ook dat kon niet." aldus Henrik Papsø, communicatieverantwoordelijke van de brouwerij in Kopenhagen.
Niet alleen de cartoon
Toch was niet alleen het plaatje de boosdoener van het hele incident. Op het etiket stond ook nog de pikante tekst: 'Tijdens het brouwen hing er een erotische sfeer in de brouwerij. Iedereen die betrokken was bij de productie van het biertje ging aan het tongkussen. Plots werd er aangebeld en dat was niets te vroeg...'. Waarop Papsø het antwoord had: "Blijkbaar is een stevige tongzoen ook al te veel geworden voor de heren van de Systembogalet."