AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de bierbrouwer wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.
AB InBev kwartaalcijfers
AB InBev legt voor het eerste kwartaal van 2018 gemengde cijfers voor: de bierbrouwer bracht wereldwijd 134,8 miljoen hectoliter bier aan de man, een daling van 0,2%. Uit deze lagere volumes haalde de brouwer echter wel 4,7% meer omzet. Die omzet bedroeg tijdens het eerste kwartaal 13,1 miljard dollar (11 miljard euro).
Lees ook
Amerikaanse markt
Vooral op de Amerikaanse markt blijft AB InBev worstelen: de verkoop van Budweiser en Bud Lite kreunt onder de groeiende populariteit van ambachtelijke bieren in de Verenigde Staten.
Elders in de wereld doen de paradepaardjes van AB InBev het wél goed: Budweiser noteerde buiten de thuismarkt een verkoopstoename met 2,5% en Stella Artois laat met een groei van 12,3% enkel Corona voorgaan, dat wereldwijd maar liefst een kwart meer volume bier aan de man bracht.
Winst AB InBev
Tegenover de teleurstellende verkoopcijfers staat een brutobedrijfswinst die het afgelopen kwartaal de mijlpaal van 5 miljard dollar (4,2 miljard euro) bereikte (+6,6%).
Netto registreert de bierbrouwer dan weer een lichte daling in zijn winst: die bedroeg met 1,44 miljard dollar net iets minder dan de 1,46 miljard dollar die AB InBev een jaar eerder kon overleggen.