Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Affligem lanceert merkwereld die rijke heritage benadrukt

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Affligem lanceert middeleeuwse merkwereld die rijke heritage benadrukt

27 juni 2025 om 09:48

Affligem slaat een nieuwe weg in met een middeleeuws geïnspireerde merkwereld voor de Nederlandse markt. Ontdek hoe traditie, vakmanschap en moderne branding samenkomen in dit iconische abdijbier.

Affligem Middeleeuwse merkwereld
Middeleeuws tafereel met Affligem bier in de hand
Visuele identiteit Affligem sinds 2025

Geliefd abdijbier

Al bijna duizend jaar is Affligem een geliefd abdijbier onder speciaalbierliefhebbers. Het werd internationaal meervoudig bekroond tot het beste blond speciaalbier. Met de ontwikkeling van een eigen merkwereld voor de Nederlandse markt breekt voor Affligem een nieuw hoofdstuk aan.

Niet alleen ons bier, maar ook deze totstandkoming was monnikenwerk.
Martijn Ophof - Brand Manager van Affligem in Nederland

Middeleeuwse merkwereld voor Affligem

Affligem Blond met nieuwe visuals uit 2025 Martijn Ophof, Brand Manager van Affligem in Nederland, licht toe: “Affligem kent een geschiedenis die teruggaat tot de middeleeuwen. En al is de wereld sindsdien drastisch veranderd, de passie en het vakmanschap van het merk blijft onverminderd voelbaar. Dit willen we op een opvallende manier overbrengen.”

De ontwikkeling van een unieke middeleeuwse merkwereld stelt Affligem in staat om dit gevoel eenduidig uit te dragen door diverse kanalen. Van kroegen en de supermarkten tot de timelines op social media. En van fysieke stands tot geanimeerde video’s. Hiermee speelt het merk in op de versnippering van het medialandschap en de opkomst van retail media. Ophof: “Waar je ons ook zult tegenkomen, alles draagt in één oogopslag het merkgevoel van Affligem uit. Dat is het voordeel van een stijl die sterk opvalt.”

Lees ook

Visuele identiteit

De toewijding die Affligem steekt in de kwaliteit van haar bieren, stak het merk ook in de ontwikkeling van de visuele identiteit. Ruim een jaar lang werkte een team specialisten van Affligem samen met creatief bureau Alfred aan de totstandkoming.

Zo werd voor stijlreferenties uitgebreid onderzoek gedaan naar middeleeuwse kunst en naar de geschiedenis van de abdij in Affligem. Voor een authentieke uitstraling is de stijl eerst door kunstenaars handgeschilderd, en pas daarna gedigitaliseerd.

Zoals Ophof stelt: “Niet alleen ons bier, maar ook deze totstandkoming was monnikenwerk.” Wie goed kijkt, ziet in de visuele wereld subtiele verwijzingen naar de moderne tijd. Deze verwijzingen naar het hedendaagse zien we ook terug in de digitale campagne, die de aftrap van de merkwereld markeert. Het is een speels signaal dat aandacht voor ambacht en traditie bij Affligem hand in hand gaan met een open blik op het heden.

Affligem introduceert Middeleeuwse merkwereld voor haar abdijbieren

Cookie instellingen