Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

AH legt meer speciaal bier in het bierschap

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

AH legt meer speciaal bier in het bierschap

08 oktober 2014 om 10:51

In het bierschap van Albert Heijn is ruimte gemaakt voor de bierstijl India Pale Ale (IPA).

IPA's zijn al lang een trend in de wereld en NL doet nu mee!

AH bierschap

IPA in het bierschap van AH

Voor het eerst gaat een landelijke supermarkt mee in de speciaalbiertrend. In het bierschap van Albert Heijn is vanaf eind september ruimte gemaakt voor de bierstijl India Pale Ale (IPA), een wereldwijde hit. Met de introductie van Anchor IPA en BrewDog Punk IPA reageert Albert Heijn op de stijgende vraag naar ambachtelijk gebrouwen bier met uitgesproken smaken.

Leverancier van deze speciale bieren is bierhandel Bier&cO, die als eerste speciaalbieren naar Nederland haalde en daarmee aan de basis staat van de revolutie in het bierschap.

IPA trend 

Anchor IPA Wereldwijd is IPA al jaren een trend in de bierwereld. In Nederland waren IPA’s tot op heden alleen verkrijgbaar bij slijterijen en in de horeca. Landelijke supermarkten kozen voor traditionele bieren zoals pilseners, amberbieren, blondbieren, dubbels en tripels. Speciale bierhandel Bier&cO, die de trend al in 2007 ontdekte en begon met het importeren van IPA’s naar Nederland, is trots dat nu voor het eerst twee IPA’s in de supermarkt te verkrijgen zijn.

Lees ook

“Dit is niet alleen een antwoord op de stijgende vraag naar IPA vanuit de Nederlandse consument, maar het is ook een belangrijke ontwikkeling in het bierlandschap”, aldus Gaius Voûte (algemeen directeur Bier&cO). “De nieuwe generatie bierliefhebbers kiest voor ambachtelijk gebrouwen bieren die allesbehalve doorsnee zijn, zowel in smaak als in uitstraling. Echter, de schappen van de supermarkt worden nog altijd gedomineerd door industrieel gebrouwen pils. Dat IPA vanaf nu toegankelijk is voor het brede publiek is een belangrijke kentering in het bierschap van de supermarkt.”

Bier&cO

Directie van Bier&cO Bier&cO is sinds de jaren tachtig de voorloper op het gebied van ambachtelijk bier, ofwel ‘craft beer’. Begonnen als eigenzinnige pioniers uit Amsterdam met een passie voor smaakvol bier, waren zij de eersten die speciale bieren naar Nederland haalden. Veel van deze bieren zijn inmiddels niet meer weg te denken uit het bierlandschap.

Al gauw steeg de vraag vanuit de consument, slijterijen en horecagelegenheden. Wat begon als een tegenreactie op het industriële pils, groeide uit tot een serieuze speler in de bierbranche. Hiermee staat Bier&cO aan de basis van de ‘bierrevolutie’ in Nederland en daarbuiten.

Sindsdien is de speciaalbiertrend doorgegroeid en wordt deze nu ook zichtbaar bij de supermarkt. Voûte: “Als initiators van de trend zijn wij er dan ook trots op dat een Albert Heijn mee gaat in de ambachtelijke biertrend.”

Chief Beer Scout

Bier&cO blijft werken aan de ontwikkeling en evolutie van de biermarkt. “Op dit moment is het aandeel van speciaalbier in Nederland naar schatting 11%. We streven ernaar om steeds meer mooie bieren van over de gehele wereld beschikbaar te maken én te houden voor een groter wordend publiek. Eén van onze medewerkers is Chief Beer Scout en reist de hele wereld over op zoek naar het beste bier. In de toekomst zullen er nog veel meer internationale biersoorten hun entree maken op de Nederlandse markt”, aldus Voûte.

Cookie instellingen