Biermerken in voetbal
Als voetballer Romelu Lukaku een doelpunt maakt voor Everton, doet hij dit met Chang op zijn shirt, een Thais biermerk. Mensen die naar de Champions League kijken worden doodgegooid met reclame voor Heineken. De hoogste voetbalafdeling in België heet de Jupiler pro League. Voetbal, maar ook andere sporten, rekenen op alcoholproducenten om hun kas te spekken.
Advertenties voor alcohol doet jongeren meer drinken
Dit vinden een groep Britse artsen en gezondheidsprofessionals een probleem. In een brief aan de krant The Guardian roepen ze de regering op om een einde te maken aan het sponsoren van sport door producenten van alcoholische dranken. ''Blootstelling aan advertenties voor alcohol doet jongeren meer drinken, en dan op jongere leeftijd'', is hun argument. ''Zouden sporten geen gezonde levenstijl moeten promoten?'' vragen ze zich af.
Verbod niet realistisch
Kindergastro-enteroloog Thierry Devreker van het UZ Brussel klaagt al langer over de verwevenheid tussen alcohol en sport. ''De biermerken weten dat ze zichtbaarheid krijgen en een bepaald imago creëren door sporten te sponsoren. Ik vrees dat een verbod niet realistisch is. De overheid wil de accijnzen niet mislopen, de bonden en de clubs willen hun inkomsten niet kwijt raken. Maar ik sta er wel achter.''
Uit eerder onderzoek van Devreker blijkt dat jonge sporters drinken dan hun leeftijdsgenoten. ''Daar spelen verschillende factoren in mee. Van groepsdruk tot de Rode Duivels die met hun gezicht op een blikje Jupiler staan.''