Niels Beekhuizen van Crooked Spider met zijn Russian Imperial Stout

Beste Nederlandse Russian Imperial Stout komt uit Wassenaar

De Russian imperial stout van brouwerij Crooked Spider uit Wassenaar is op 18 april jongstleden bekroond met een gouden medaille tijdens de Dutch Beer Challenge.

23 april 2019 om 09:39


Dutch Beer Challenge

Bij deze bierwedstrijd zijn 76 medailles uitgereikt onder de 70 deelnemende brouwerijen, die
gezamenlijk 441 verschillende bieren hadden opgestuurd om gekeurd te worden door
onafhankelijke bierexperts en –keurmeesters.

Russian imperial stout

Russian Imperial Stout van Crooked SpiderTijdens de wedstrijd worden bieren gekeurd op uiterlijk, aroma, smaak, technische kwaliteit en passendheid binnen de stijl. Imperial stouts worden onder andere gekenmerkt door een volle body, een droge bitterheid en met aroma’s van donker fruit, gebrande mout, chocolade en koffie. Het alcoholvolume ligt tussen de 7 en 12%.

De Russian imperial stout van Crooked Spider heeft al deze kenmerken, en herbergt een alcoholpercentage van maar liefst 9.6%. Geen alledaags bier dus!

R.I.B.A.C.S.

De stout wordt door brouwer Niels Beekhuizen gebruikt om eenmaal per jaar houten vaten te vullen, om zo de Russian Imperial Barrel Aged Christmas Stout te maken. Het basisbier is dit jaar voor het eerst apart uitgebracht, en heeft naast de gouden medaille tijdens de Dutch Beer Challenge ook de hoogste prijs gehaald tijdens de Lyon international competition in maart.

De vatgelagerde stouts vallen regelmatig in de prijzen, maar zijn door de geringe productievolumes niet opgestuurd naar de Dutch beer challenge. De Russian imperial stout was het enige door Crooked Spider ingestuurde bier.

Nieuwe brouwerij

Op dit moment wordt hard gewerkt aan de installatie van een grotere brouwerij in Wassenaar. Naar verwachting worden begin 2020 de eerste bieren gemaakt in de nieuwe ketels. Naast de Russian imperial stout zullen uiteraard ook de overige bieren van Crooked Spider worden geproduceerd.

Het bierweb van de brouwerij bevat bieren welke inspiratie vinden in verschillende werelddelen. “We werken ook aan een lijn nieuwe bieren, maar we zullen nu eerst veel stout moeten brouwen!”, aldus brouwer Niels Beekhuizen.

Reactie plaatsen

Reacties worden eerst gekeurd voordat ze zichtbaar zijn.

Reclame van Bavaria

Bavaria bestaat 300 jaar! Join The Toast!
In deze reclame staat het merk Bavaria centraal. Zij laten zien dat het biermerk 300 jaar bestaat en willen dat samen met jou vieren.

Meer reclames van Bavaria