Enquete over speciaalbier in de horeca door Entree

Bieronderzoek door Entree Magazine

Een bierkaart met 20 mogelijkheden is tegenwoordig vrij gewoon en steeds vaker zit hier ook een huisbier bij. Dit blijkt uit een enquête van Entree Magazine bij verschillende horecazaken over hun bierbeleid.

18 oktober 2017 om 13:55

Groot bieronderzoek

Entree MagazineEind september kondigden we dit bieronderzoek al aan. Nu zijn alle uitkomsten van de grote enquête bekendgemaakt. De tekst in dit artikel is van Gerard Molenaar. 

Stelt u zich eens voor dat heel Nederland alleen maar rosé zou drinken en dan ook nog eens van slechts een paar grote wijnhuizen die qua smaken het veilige midden bewandelen. Zo was het met bier, zo’n 20 à 30 jaar geleden. Van de 100 biertjes die werden gedronken, waren er 99 van het pilsener-type. Koning pils! Ieder ander bier was daardoor heel speciaal.

Momenteel heeft pils nog een aandeel van 84,5%, de andere bierstijlen (uitgezonderd alcoholvrij en mixen) beslaan 9,2%. Het landschap is enorm veranderd. Niet zo gek: er zijn nu plusminus 500 Nederlandse (micro)brouwerijen. De helft zonder eigen ketels weliswaar, maar toch. Er begint een biercultuur te ontstaan en het aanbod, in stijlen en merken, steeg explosief. Er valt echt weer iets te kiezen en beleven.

Speciaalbier?!

Om achter de rol van al dat speciaalbier te komen, deed Entree onderzoek onder 429 horecazaken. Of nou ja, speciaalbier … We gebruikten de term noodgedwongen omdat iedereen dan begrijpt wat er wordt bedoeld. Maar anno 2017 zouden de horeca en retail die omschrijving eigenlijk niet meer moeten bezigen: bieren moeten gewoon bij hun (stijl)namen worden genoemd. Speciaalbier is namelijk niet meer speciaal te noemen.

Verschillende bierstijlen

Al de ontwikkelingen hebben bijvoorbeeld ook gevolgen voor de (speciaal)biercafés. Zo blijkt uit het Entree-onderzoek dat 80% van alle horecazaken die meededen, meer dan 10 bieren op de kaart heeft staan en 50% zelfs meer dan 20. 60% heeft 3 of meer bieren van een Nederlandse microbrouwer in huis.

Rob Alphenaar, voorzitter van de Alliantie van Biertapperijen (ABT) en eigenaar van ABT-café Briljant in Haarlem: “Ik vind het prachtig dat de meeste horecazaken nu zo’n grote keuze bieden, maar voor ons betekent het dat we nog meer ons best moeten doen om speciaal te zijn. Je zou kunnen zeggen dat wij biercafés iets minder bijzonder zijn geworden door de ontwikkelingen. Als je bij de alliantie bent aangesloten, is dat een kwaliteitsstempel. We moeten onze naam dus blijven bewijzen. Maar de hoeveelheid bier op de kaart zegt mij uiteindelijk natuurlijk niets. Het gaat erom wát erop staat en daarmee onderscheiden we ons.”

Henri Reuchlin, coördinator bij StiBON Bieropleidingen, is niet verbaasd dat 10 bieren op de kaart nu de normaalste zaak van de wereld is. “Dat heb je al snel als je klant bent bij een grote brouwer. Op de kaart staat dan sowieso vaak pils in 3 verschillende maten.”

Bezoek de website van Entree Magazine om de verdere resultaten van het onderzoek te lezen. Bieren in AnDer proefglazen

Reactie plaatsen

Reacties worden eerst gekeurd voordat ze zichtbaar zijn.

Reclame van Heineken 0.0

Open voor iedereen
Het is niet makkelijk om een geweldig smakend alcoholvrij pils te brouwen. Maar na jaren van onderzoek en proeven is het de Heineken brouwers gelukt!

Meer reclames van Heineken 0.0

Laatste reacties