Huisbieren Nederland

Bieronderzoek horecablad Entree

Afgelopen zomer heeft horecavakblad Entree een bieronderzoek uitgevoerd. Uit de enquête van Entree onder 429 horecazaken in heel Nederland blijkt dat maar liefst 25% van de responderende bedrijven een huisbier heeft laten ontwikkelen.

26 september 2017 om 16:45


Speciaalbier is hot!

Ander 1.0 bierproefglasDie trend ziet Entree al een aantal jaren en daarom is vijf jaar geleden de wedstrijd “Het lekkerste huisbier van Nederland” (vanaf 2017 Huisbier van het Jaar verkiezing) in het leven geroepen. In deze wedstrijd, waarvan de inschrijving is geopend, is ook het toenemend kwaliteitsniveau van huisbieren te herkennen.

Een huisbier is een bier dat door een horecazaak speciaal is ontwikkeld in samenwerking met een brouwerij voor exclusieve distributie via de eigen zaak en wellicht enkele lokale detailhandelszaken. Een bestaand bier van een brouwerij dat alleen een ander etiket krijgt, noemen we een etiketbier en is geen huisbier. Het moet een uniek brouwsel zijn.

Regionaal beeld

Het Rechthuis Blond: HuisbierPer regio zijn er behoorlijke verschillen. Van de deelnemende horecazaken in Amsterdam heeft 29% een huisbier. Dat onderstreept meteen de opvatting van de redactie van Entree dat de enquête een enigszins vertekend beeld kan geven.

Zaken die iets met bier hebben zijn eerder geneigd mee te doen aan een bieronderzoek. Stellen dat in Amsterdam 29% van de horecazaken een huisbier heeft, is pertinente onzin. Voor de deelnemende bedrijven geldt dat percentage in ieder geval wel.

In Rotterdam is dat met 35% nog hoger. Omdat daar minder zaken meededen aan de enquête is het beeld eveneens vertekend. Kijken we naar grotere regio’s, dan krijgen we een iets betrouwbaarder beeld. Het percentage horecazaken met een huisbier in Noord- en Oost-Nederland is 23% en in West-Nederland 22%. Met 28% heeft Zuid-Nederland het hoogste aantal horecazaken met een huisbier.

Op de afbeelding zien we het huisbier 'Rechthuis Blond' van Het Rechthuis in Mijdrecht

Omzetgenerator

Uit het onderzoek blijkt dat bij een aanzienlijk deel van de bedrijven die een huisbier heeft, dit ook een substantiële bijdrage levert in de omzet. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat bijna een kwart van de bedrijven met een huisbier zelfs 25% of meer van hun bieromzet uit hun huisbier halen en bij ruim een kwart van de bedrijven is dat 10-25%.

Rob Alphenaar, voorzitter van ABT en eigenaar van Biercafé Briljant in Haarlem kan dat wel verklaren. “Het gaat dan meestal om een IPA of blond bier. Zelf vind ik het echter leuker om een omfietsbier op de kaart te hebben staan.”

Een goed bier dat aansluit bij het concept van de horecazaak, kan een omzetgenerator zijn. Maar bij een verkeerde keuze kan het ook negatief werken. Uit de proeverijen voor de “Huisbier van het Jaar” verkiezing blijkt telkens dat er nog kaf onder het koren zit. Toch zijn er ook veel huisbieren die volgens de jury het omrijden waard zijn.

Op 10 oktober wordt het complete bieronderzoek gepubliceerd door Entree Magazine.

Verschillende huisbieren

Reactie plaatsen

Reacties worden eerst gekeurd voordat ze zichtbaar zijn.

Reclame van Carlsberg

The Danish Way
In deze Carlsberg reclame treedt de Deense acteur Mads Mikkelsen op. Hij legt uit waarom Denen één van de gelukkigste volken op aarde zijn. Volgens hem heeft Carlsberg er mee te maken.

Meer reclames van Carlsberg

Laatste reacties