Brouwerij 't IJ verpakking met een glas erbij

Brouwerij ’t IJ succesvol met nieuwe verpakkingsoplossingen

Brouwerij ’t IJ is succesvol met nieuwe verpakkingsoplossingen. De duurzame, elegante verpakkingen voor speciaalbier zijn een onderscheidende factor voor de Amsterdamse brouwerij.

13 februari 2018 om 16:15


IJbieren bijzonder verpakt

Hoe belangrijk niet alleen een eindproduct, maar zonder meer ook een juiste verpakking van het product is, daar kan de bekende Amsterdamse Brouwerij ’t IJ over meepraten.

Zij zijn met hun zelf gebrouwen speciaalbier al jaren een begrip, maar vonden in DS Smith een ideale partner om met de tijd mee te gaan en met slimme verpakkingsoplossingen ook op die wijze onderscheidend te zijn. Een eerste aanzet in 2012 heeft nu geleid tot een intensieve relatie tussen de twee partijen.

Het succes voor Brouwerij ’t IJ begon in 1985, toen muzikant Kasper Peterson het bedrijf oprichtte. Nog voordat Craft Beer in Nederland een echte hype werd, besloot Peterson om zijn eigen bier te gaan brouwen toen hij geïntrigeerd raakte door Belgische bierstijlen.

Na een onstuimige start in een kraakpand, betrok Peterson met zijn brouwerij het leegstaande Gemeentelijke Badhuis Funen in Amsterdam. Een ideale locatie vanwege het uitgebreide watertoe- en afvoersysteem en de aanwezige stoomgenerator. Het succes met meer en meer bieren bleef dan ook niet lang uit.

Nieuwe bierstijlen

Brouwerij 't IJ in AmsterdamIn 2005 gaf Peterson het stokje over aan Bart Obertop en Patrick Hendrikse. Zij zetten de traditie van eigenzinnig lekker bier brouwen voort met de introductie van nieuwe bierstijlen, zoals de IJ I.P.A. en diverse pale ales.

En ook dat was weer een schot in de roos in de hoofdstad. De brouwerij aan de Funenkade kon de vraag naar IJbier niet langer aan, waarop in januari 2013 een tweede locatie werd geopend. In de brouwerij aan de Funenkade wordt nu het tapbier voor het proeflokaal gebrouwen. Een krappe kilometer verderop, aan het Zeeburgerpad, het bier voor fusten en flessen.

Slimme duurzame verpakkingen

En dan komt verpakkingsspecialist DS Smith in beeld. “In 2012 zijn wij van statiegeldflessen overgestapt naar one-way flessen. Hierdoor werden kratten overbodig en zijn we op zoek gegaan naar een duurzame verpakkingsdoos”, vertelt Operationeel Manager Tim Hendriks.

“Omdat wij ons bier in een speciale opwarmkamer laten nagisten, zochten we een partij die een verpakkingsoplossing kon bedenken die daar rekening mee hield. DS Smith heeft voor ons een golfkartonnen doos ontwikkeld met goed gekozen gaten, die zelfs bij het stapelen op een pallet altijd perfect op elkaar aansluiten. Hierdoor bereikt de warme luchtstroom eenvoudig de middelste dozen op het pallet en kan ook het bier in die dozen goed nagisten.”

Elegante oplossingen

Volgens Hendriks was deze verpakkingsoplossing de opmaat tot een intensieve relatie met DS Smith. “Na dat succes heeft DS Smith onze geschenkverpakking voor zes flesjes ontworpen en ook onze tweede geschenkverpakking voor drie flesjes bier met glas. Daar hebben ze een hele mooie, elegante oplossing voor bedacht. Zo'n glas is natuurlijk breekbaar, maar in de verpakking van DS Smith zijn zowel het glas als de flesjes bier veilig en mooi verpakt.”

In dat opzicht noemt Hendriks de verpakkingen toonaangevend. “Wij zijn de afgelopen jaren gegroeid van 4.500 hectoliter naar 35.000 hectoliter. Veel verpakkingsideeën die daaruit voortvloeiden hebben we samen met DS Smith uitgewerkt. Dat geeft enorm veel vertrouwen voor de toekomst.”

IJbok in een doos

Reactie plaatsen

Reacties worden eerst gekeurd voordat ze zichtbaar zijn.

Reclame van Budweiser

Budweiser Super Bowl 2018
Budweiser is trots op haarzelf dat ze al 30 jaar mensen in nood zijn door een natuurramp, voorzien van drinkwater. Dit maken ze duidelijk in de commercial die ze tijdens de Super Bowl uitbrachten.

Meer reclames van Budweiser

Laatste reacties