Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Drankreclames in Nederland strijdig met EU-regels

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Drankreclames in Nederland strijdig met EU-regels

12 december 2007 om 13:38

Reclames als Biertje? en Martini baby zijn volgens Europarlementslid Dorette Corbey (PvdA) in strijd met de EU-regels voor alcoholreclame. Ze heeft de Europese Commissie afgelopen dinsdag om een oordeel gevraagd.

Drankreclames in Nederland strijdig met EU-regels

De EU-regels bepalen dat alcoholreclame niet gericht mogen zijn op jongeren en sociaal succes suggereren. „Maar bij de Heineken-reclame 'Biertje?' krijgt een jongeman een hele groep vrienden als hij bier aanbiedt. Heel raar dat de Reclame Code Commissie dat toch goedkeurt”, zegt Corbey.

Nederland heeft als enige EU-land de Europese regels opgenomen in een afspraak in plaats van een wet. De PvdA'er vraagt zich af of dat wel werkt. „De consumptie van alcohol onder jongeren neemt toe”, ziet Corbey, met alle schade van dien voor de ontwikkeling van de hersenen. Ze vraagt de Europese Commissie om een verplichte waarschuwing voor jongeren op alcoholhoudende dranken.

Maar zou mevrouw Corbey de Nederlandse media wel volgen? Want de Biertje?- campagne van Heineken is allang vervangen door nieuwe reclames. Ze loopt dus een klein beetje achter...

Cookie instellingen