Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Duitse horeca blijft veel goedkoper

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Duitse horeca blijft veel goedkoper

01 februari 2011 om 17:36

Tussen 2000 en 2010 zijn de bier prijzen in de horeca in Nederland met maar liefst 47% gestegen. In Duitsland was dit veel minder.

Uit onderzoek van Elsevier blijkt dat de prijzen in de Nederland tussen 2000 en 2010 met 22 procent gestegen zijn. In de horeca was dit 38 procent, bij de cafés waar veel bier wordt gedronken zelfs 47 procent! In Duitsland, met een vergelijkbare economie, stegen de prijzen gemiddeld met zestien procent, in de horeca met achttien procent.

Volgens inflatiedeskundige Edin Mujagic zijn hier twee belangrijke redenen voor. "De loonkosten en de prijzen van het vastgoed, die van grote invloed zijn op de exploitatie van horecabedrijven, zijn in Duitsland de laatste tien jaar beduidend langzamer gegroeid dan bij ons." In de Duitse horeca bestaat niet eens een minimumloon.

Lees ook

Volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zijn de loonkosten voor Nederlandse ondernemers sinds begin deze eeuw met 27 procent gestegen. Het bedrijfsresultaat steeg in dezelfde periode met zestien procent, waardoor er voor ondernemers zelf steeds minder overbleef. De grootste kostenpost is nog steeds de inkoop: vlees, groente, wijn en bier. En bij het doen van hun boodschappen hebben Duitse ondernemers een voordeel: de prijzen waartegen zij hun bier bij brouwers inkopen zijn structureel lager dan in Nederland. Een fust van vijftig liter van een A-merk kost in Nederland ruim honderd euro, in Duitsland ongeveer zestig euro.

Verder helpt de Duitse overheid de horeca ook een handje door lagere alcoholtaksen te hanteren. Nederland heft bijna 33 cent accijns per liter bier, in Duitsland is dit 9,5 cent. Per liter wijn moet in Nederland 70,5 cent worden afgerekend; Duitsland heeft geen wijnaccijns. Nederland heeft de accijnzen de laatste jaren bovendien verhoogd.

Toch varen Duitse horecaondernemers niet bij al de lagere kosten; ze zijn namelijk terughoudend met het verhogen van de prijzen. Wat dat betreft deden Nederlandse horecaondernemers het in het afgelopen decennium beduidend beter, mede dankzij prijsverhogingen.

Ook in 2011 zullen de prijzen in Nederland harder stijgen dan de inflatie, verwacht KHN. Cafés zullen daarbij vooroplopen. De tijden van echt goedkoop bier zijn echt voorbij hier in Nederland...

Cookie instellingen