Grolsch eert iconische beugelfles

Grolsch eert iconische beugelfles

21 mei 2015 om 16:00
Biermerken | Brouwerijen

“Ik bepaal zelf wel waar ik mijn bier in doe”, zijn befaamde woorden van Grolsch brouwer Theo de Groen. Deze uitspraak deed hij toen vrijwel alle bierbrouwers na de Tweede Wereldoorlog overstapten op de kroonkurkfles.

Dankzij zijn destijds gedurfde beslissing om vast te houden aan de beugelfles en het onderscheidende design is deze uitgegroeid tot een wereldwijd bekend icoon. Als ode aan brouwer Theo de Groen, en ter ere van 400 jaar karakter, introduceert Grolsch een bijzondere variant op de beugelfles: de jubileumbeugel. Deze jubileumbeugel bevat maar liefst 1,5 liter Grolsch Pilsner en wordt, zolang de voorraad strekt, geleverd in een speciale verpakking.

De beugelfles door de jaren heen: een fles met karakter voor een bier met karakter 

Brouwer Theo de Groen introduceerde de beugelfles in 1897. Deze fles bevatte een halve liter Grolsch Premium Pilsner en was voorzien van een porseleinen kop, een rubberen ring en een metalen beugel.

Na de Tweede Wereldoorlog brak de kroonkurk massaal door, maar Theo voelde hier niets voor. Onder het motto “een bijzonder bier verdient een bijzondere fles” hield hij vast aan de beugelfles. Deze gedurfde beslissing illustreert het eigenzinnige karakter dat al vier eeuwen zo kenmerkend is voor het merk Grolsch, en dit jaar tijdens het jubileum geëerd en gevierd wordt. De beugelfles is door de jaren heen van uiterlijk enigszins veranderd, maar de karakteristieke beugel en het bekende plopgeluid zijn ongewijzigd gebleven.  

 

V.l.n.r.: de beugelfles in 1897, 1945, 1955, 1962 (1), 1962 (2), 1975, 1984 en 2008.

Collector’s item

De 1,5L jubileumbeugel is geïnspireerd op de rijke historie van Grolsch, en heeft een aantal bijzondere kenmerken. Zo toont de reliëfdecoratie op de fles het hophuwelijk – door twee soorten hop toe te voegen aan het bier won Peter Kuijper in 1676 de hand van brouwersdochter Jenneken Neerfeldt en kon hij de Grolsch brouwerij overnemen. Aan de hals van de fles hangt het authentieke gele pilsner label, met op ieder label een uniek nummer. Bijzonder is dat de labels handmatig zijn vastgemaakt. Op iedere fles staan bovendien twee speciale kenmerken: GG15 op de verzegeling van het etiket, GG97 onderop de fles. Deze kenmerken refereren naar Theo de Groen uit Groenlo (GG), en naar de jaartallen waarin de jubileumbeugel (2015) en de eerste beugelfles (1897) geproduceerd zijn. Tot slot heeft de jubileumbeugel een meer donkergroene kleur, refererend naar de originele kleur van de fles in 1897. Tezamen maakt het deze fles tot een écht collector’s item. Een leuk cadeau om te geven, maar nog leuker om te krijgen. De 1,5L jubileumbeugel is, zolang de voorraad strekt, te koop in supermarkten en slijterijen. De adviesverkoopprijs is € 9,99.

1 reactie

Reacties worden eerst gekeurd voordat ze zichtbaar zijn.

F.Heineken (gast) op 22-05-2015 om 00:09:58

Volgens mij was de Beugelfles in 1984 gewoon bruin en de dop niet van plastic, maar van porceleijn. Waarom de jubileumfles dan ook van groenglas is mi onbegrijpelijk. Sinds de mooie Beugelfles van bruin naar groen glas is veranderd is de fantastische karakteristieke Beugelsmaak ook verdwenen :-( Echt superzonde, pochen met de historie maar hem gelijkertijd verloochenen.
Als ik het verkeerd zie, hoor ik het graag.

Reclame van Heineken

Oranjekoorts
Als een Nederlandse praalwagen opduikt in het wereldberoemde Rio samba-carnaval, dan laten de Nederlanders onder aanvoering van de Heineken Chief Oranje Officer (COO) zien hoe aanstekelijk het unieke Oranjegevoel is...

Meer reclames van Heineken

Laatste reacties