Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Grolsch verliest marktaandeel

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Grolsch verliest marktaandeel

12 september 2006 om 12:56

Bierbrouwer Grolsch heeft in het eerste halfjaar marktaandeel ingeleverd. Grolsch heeft niet meegedaan met allerlei prijsacties in de supermarkten, waardoor de afzet iets is afgenomen. Hoe groot de daling is, wil de onderneming niet zeggen.

Grolsch bierflesjes

Lees ook

Het bedrijf probeert zich te onttrekken aan de prijzenoorlog die woedt in de Nederlandse supermarktwereld. Door minder met prijsacties mee te doen, heeft de onderneming zijn winstmarges kunnen verhogen. Grolsch zei in een verklaring te kiezen voor margeherstel boven volume. Het wil geen bier meer tegen bodemprijzen afzetten. Het verlies van marktaandeel was volgens het bedrijf ingecalculeerd.

Ondanks de verminderde afzet van bier in Nederlandse supermarkten wist de onderneming wel meer omzet te boeken. In het eerste halfjaar boekte Grolsch een omzet van 152,2 miljoen euro tegen 147,2 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. De omzetstijging is tot stand gekomen door wisselkoersverschillen en het toevoegen van drankenwinkels die het bier van Grolsch verkopen. De nettowinst kwam uit op 6,5 miljoen euro tegen 7,4 miljoen vorig jaar.

De belangrijkste markt voor de bierbrouwer is Nederland. Daarna volgt Groot-Brittannië. Daar wist Grolsch het volume stabiel te houden. In de Verenigde Staten is de onderneming druk doende de distributie van het bier met Anheuser-Bush op te zetten. Dat verloopt bijzonder voorspoedig. De overige markten hebben volgens de onderneming een gezonde dubbelcijferige groei laten zien.

Grolsch voorziet dat de biermarkt in Nederland stabiel blijft dit jaar. Het bedrijf zei te kiezen voor margeherstel boven volume. Het verlies van marktaandeel houdt mogelijk aan omdat de onderneming de promotiedruk ook in de tweede helft van het jaar wil terugbrengen. Mede daardoor blijft de winst gelijk aan die van vorig jaar. Kostenstijgingen en het verlies van marktaandeel worden gecompenseerd door betere winstmarges in binnen- en buitenland.

Cookie instellingen