Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Heineken gaat zijn eigen bier in India brouwen

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Heineken gaat zijn eigen bier in India brouwen

10 december 2009 om 11:13

Heineken gaat zijn eigen bier brouwen in India en krijgt daarmee vastere voet aan de grond de snelstgroeiende biermarkt ter wereld.

Heineken gaat zijn eigen bier in India brouwen

Lees ook

Het is Heineken er veel aan gelegen de Indiase markt met zijn eigen merk te bedienen. 'In de wereld van het bier is er geen grotere en meer opwindende groeimogelijkheid dan in India', aldus bestuursvoorzitter Jean-François van Boxmeer afgelopen maandag in een toelichting.

Op dit moment drinkt de Indiase bevolking één liter bier per hoofd per jaar. Ter vergelijking: In Nederland zijn dat er tientallen. 'We exporteren op dit moment per jaar ongeveer 10.000 hectoliter Heineken naar India', aldus de topman. Door lokaal te brouwen kan Heineken meer bier sneller op de markt brengen.

Dus sloot Heineken een overeenkomst met 's lands grootste brouwerij United Breweries Limited (UBL), waarin Heineken een belang van 37,5% heeft. Daarbij zijn afspraken gemaakt over de distributie van het Heinekenbier in India. UBL is producent van Kingfisher, het nummer een bier in India.

Ook koopt Heineken de Indiase tak van Asia Pacific Breweries (APB) voor €25 miljoen en draagt deze in 2010 over aan UBL. Heineken heeft een belang van 42% in APB. APB is de brouwer van onder meer Tiger Beer en Heineken.

Naast geld draagt Heineken ook zijn Indonesische en Nieuw-Caledonische activiteiten aan APB over. Met de integratie wil Heineken de winstgevendheid verhogen van de activiteiten in zuid-oost Azië en de Pacifische eilanden.

Beleggers in Amsterdam reageerden lauw op het nieuws van Heineken. 'De transacties in India waren grotendeels al bekend', aldus analist Richard Withagen. Heineken had in de afgelopen maanden al verschillende keren aangegeven bezig te zijn met de details van deze transacties.

Heineken gaat er volgens de marktvorser op achteruit. Het bedrijf verkoopt zijn belang in Indonesië (nu bijna 70%) aan APB, waar Heineken een belang van 42% in heeft. Daardoor worden de resultaten van de Indonesische activiteiten voor een kleiner percentage meegeteld.

De transacties compenseren elkaar, waardoor de nettowinst (beia) niet of nauwelijks wordt beïnvloed, aldus Heineken. Door de overeenkomsten wordt in 2010 een boekwinst voor aftrek van belastingen geboekt van €145 miljoen.

Cookie instellingen