Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Heineken verkoopt 25 miljard glazen bier in een half jaar

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Heineken verkoopt 25 miljard glazen bier in een half jaar

06 september 2006 om 14:52

De bierbrouwer Heineken heeft een goed eerste halfjaar achter de rug. Het verkocht maar liefst 25 miljard glazen pils.

Heineken verkoopt 25 miljard glazen bier

Lees ook

Omzet
De omzet steeg met 6,6% tot 5,7 miljard euro en de nettowinst klom met ongeveer een kwart tot 433 miljoen euro. Zonder bijzondere posten nam de winst toe met 10,5% tot 410 miljoen euro. Beleggers zijn niet onder de indruk, want het aandeel Heineken daalde bij opening ruim een procent en is de sterkste daler op de Amsterdamse beurs.

Volume
Het volume van verkocht bier steeg met 11,6% tot 62,8 miljoen hectoliter (ongeveer 25 miljard glazen). Heineken premium light, dat enkele maanden geleden in de Verenigde Staten werd geïntroduceerd, overtrof alle verwachtingen. In juni werd al meer dan 300.000 hectoliter verkocht en dat is 50% meer dan gedacht.

Vooruitgang
"We hebben dit jaar een sterke start gemaakt", aldus bestuursvoorzitter Jean-François van Boxmeer. "De eerste helft toont aan dat wij goede vooruitgang boeken. Een belangrijke reden voor het verbeterde resultaat is de versnelling van de afzetgroei. Deze is toe te schrijven aan het succes van het merk Heineken in alle regio's."

Merk
De afzet van het merk Heineken klom met 12,1% tot 11 miljoen hectoliter. Het ging goed in de Verenigde Staten, Zuid-Amerika, Afrika en Europa. Het bedrijf kwam met nieuwe marketingcampagnes en productinnovaties.

Sponsoring
De onderneming doet aan sponsoring van bijvoorbeeld de Rugby World Cup in Frankrijk en het biermerk Heineken doet mee in de nieuwe James Bond film 'Casino Royale'. Verder kwam het bedrijf met nieuwe innovaties zoals extra koud bier en een mobiele tapinstallatie. Het merk Amstel groeide 9,9% tot 5,8 miljoen hectoliter. Dit merk deed het vooral goed in Afrika en het Midden-Oosten.

WK voetbal
Heineken zag in Europa het volume met 0,7% stijgen. Dat kwam vooral door het mooie weer in mei en juni. In Nederland steeg de verkoop van bier met 2%. Dat kwam vooral door het WK voetbal. De afzet van het merk Heineken daalde echter met 1,3% doordat het bedrijf niet meer deed aan prijsacties in de supermarkten. De merken Amstel en Brand presteerden wel goed. Daardoor steeg het marktaandeel van Heineken in Nederland. Maar het bedrijfsresultaat kwam lager uit door de prijzenoorlog die in de supermarkten woedt.

Rusland
In Rusland ligt de integratie van de vorig jaar overgenomen brouwerijen op schema. Het bedrijf denkt dat het volume uitkomt op 13 miljoen hectoliter. Dat is een groei van minder dan 10%. Het merk Heineken liet in de voorgaande maanden een stijging met 23% zien.

Voorspelling
Heineken denkt dat de nettowinst dit jaar minimaal 10% hoger zal zijn dan vorig jaar. Deze voorspelling deed het bedrijf ook eerder al.

Cookie instellingen