De vorige week geplubiceerde kwartaalcijfers van Heineken vielen bij beleggers niet in goede aarde en ook Heineken denkt dat het beter kan. Heineken wil namelijk gaan groeien door zich meer te richten op product innovatie en de retail (direct op consumenten en levensmiddelen industrie).
"Heineken wil de groei in Europa stimuleren door innovaties, zoals de uitbreiding van de cideractiviteiten, terwijl de investeringen worden verschoven naar de retailmarkt", aldus Jean Francois van Boxmeer (CEO Heineken) dinsdag. "Cider is een groeiend segment en biedt een groot potentieel bij klanten die momenteel geen bier drinken".
"Wereldwijd wil Heineken de omzet uit innovaties in 2020 verdubbelen naar 6% van het huidige niveau van 3%. Als je naar de winkelschappen kijkt, is er veel te winnen op de schappen waar het bier staat in vergelijking met de schappen voor schoonheidsproducten zoals shampoo", zei Alexis Nasard (COO Heineken). Nasard werd in februari tot COO benoemd en is aangetrokken van Procter & Gamble (PG) om het gat met andere retailers zoals Unilever (UNA.AE) en P&G in het retailkanaal te verkleinen.
Nasard zei verder dat een ander groeigebied het verhogen van de merkwaarde is, waardoor het merk Heineken meer gewild is, zodat ruimte ontstaat voor prijsverhogingen omdat consumenten er meer voor willen betalen. Hij maakte de vergelijking met een Louis Vuitton tas, een merk waarvoor consumenten bereid zijn meer geld neer te leggen. Willen wij meer geld voor een kratje Heineken gaan betalen? Wij betwijfelen het...