Heineken heeft de winst in 2015 verder kunnen opvoeren.
Wel herkent de brouwerij dat de markt lastiger wordt en ze willen daarom meer gaan inzetten op speciaalbier en cider.
Heineken heeft de winst afgelopen jaar kunnen opvoeren naar bijna 2 miljard euro. Het bedrijf verkocht weer meer bier dan in 2014. De verkoop steeg met 6,5 procent, waardoor de omzet uitkwam op ruim 20 miljard euro.
Het concern spreekt wel van lastige marktomstandigheden. In Noord- en Zuid-Amerika en Zuidoost-Azië is sprake van groei, maar in Afrika, Oost-Europa en het Midden-Oosten kopen consumenten juist minder bier.
Heineken denkt de verkoop en de winst dit jaar verder uit te bouwen. "Maar de omstandigheden worden wel steeds uitdagender", aldus een toelichting van de topman van Heineken, Jean-Francois van Boxmeer. De investeringen, onder meer in de brouwerijen, komen daarbij waarschijnlijk een kwart hoger uit dan afgelopen jaar.
Lees ook
Cider
Heineken gaat dit jaar opnieuw proberen Nederlanders aan de cider te krijgen. Het concern lanceert nog voor de zomer een aantal nieuwe cidermerken in ons land. De nieuwe merken zijn vooral bedoeld om mannen over te halen over te stappen op het appeldrankje. Daarnaast zet het bierconcern vol in op het Belgische speciaalbier Affligem.
Pogingen om cider hier populair te maken, verliepen tot nu toe wisselvallig. Met het speciaal voor vrouwen bedachte Jillz scoort Heineken volgens Bram Westenbrink, directeur marketing van Heineken Nederland, "best goed". Maar Strongbow, het grootste cidermerk ter wereld, wordt hier grotendeels genegeerd.
"Nederlanders vinden het te bitter. Jillz is zoeter, maar doordat het op vrouwen is gericht, laten we een flink deel van het publiek links liggen." Heineken Nederland zet daarom "meerdere" nieuwe cidermerken op. "Met cider kun je alle kanten op. Als je ziet welke varianten er zijn in smaak en imago; tot aan champagne-achtige uitstraling toe."
Speciaalbier
Nederlanders drinken voor het eerst in lange tijd weer meer bier. Vooral speciaalbier. "Je ziet het aan alles; mensen willen meer smaken, meer variatie en meer keuze", zegt Westenbrink. "Kijk naar de veranderingen bij koffie of brood. Consumenten willen een verhaal rondom wat ze consumeren. Ze zijn geïnteresseerd in ingrediënten, ze stellen vragen, zijn kritisch."
Daarom zet Heineken Nederland dit jaar ook vol in op speciaalbier Affligem. Westenbrink heeft het de afgelopen anderhalf jaar langzaam laten rijpen in Nederland, in hippe horecagelegenheden als de Amsterdamse Hallen en in een speciaal Affligem Genootschap.
Radler
Groot succesnummer is nu Radler, het "fietsbier" dat in Nederland onder de vlag van Amstel wordt verkocht. "Ik zat nog in Hongarije voor Heineken en zag dat de combinatie van pils en vruchtensap er heel populair was", zegt Westenbrink.
Heineken was met de introductie van radlerbiertjes in de wereld in 2013 de concurrentie net voor. "De radlercategorie is nu de grootste groeier in de biermarkt, met alcoholvrij pils."