De Commissie is van oordeel dat de tekst in het twitterbericht, met name in combinatie met de afgebeelde kalender, de in artikel 1 RVA voorgeschreven terughoudendheid mist. Naar het oordeel van de Commissie stimuleert adverteerder, door te stellen dat zij iedere dag (van het jaar) Heineken bier drinkt, overmatige en dus onverantwoorde consumptie van alcohol. De gemiddelde consument zal de tekst van het twitterbericht niet opvatten als slechts een ‘uiting van merkvoorkeur’ of een ‘mededeling dat één keer per dag Heineken bier wordt geconsumeerd’, zoals door adverteerder wordt gesteld, nog daargelaten of daarmee sprake zou zijn van verantwoorde consumptie. Dat de uiting humoristisch is bedoeld brengt niet mee dat een adverteerder de bij reclames voor alcoholhoudende drank vereiste terughoudendheid uit het oog mag verliezen.
De beslissing
Gelet op het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Zij beveelt adverteerder aan niet meer op dergelijke wijze reclame te maken.
Wij vinden het maar belachelijk dat Heineken deze boete krijgt. Ten eerste is het volledig duidelijk dat de tweet en de link naar de kalender van humoristische aard is. Ten tweede is uit onderzoek gebleken dat elke dag een pilsje juist gezond is. En ten derde: Het Heineken account op Twitter heeft op dit moment maar 1300 volgers. Met deze uitspraak is er juist meer aandacht voor de tweet en het Heineken twitter account. Heineken zal dus alleen maar blij zijn met de Reclame Code Commissie!