Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Hieneken op de vingers getikt

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Hieneken op de vingers getikt

31 augustus 2011 om 12:18

Heineken is door de Reclame Code Commissie op de vingers getikt. Een Tweet op Twitter zou aanzetten tot overmatig alcoholgebruik.

jaar kalender

Heineken tweette op 21 juli 2011 vanaf haar twitteraccount Heineken_NL de tekst:

“Ik drink alleen Heineken bier op dagen die eindigen op een ‘-g’.

Lees ook

De link in het twitterbericht leidde naar het volgende plaatje. Alle dagen van het jaar zijn ingekleurd.

jaarkalender heineken alles ingekleurd

De Nederlandse Reclame Code Commissie oordeelde dat Heineken met dit twitter bericht aanzet tot overmatig alcoholgebruik:

De Commissie is van oordeel dat de tekst in het twitterbericht, met name in combinatie met de afgebeelde kalender, de in artikel 1 RVA voorgeschreven terughoudendheid mist. Naar het oordeel van de Commissie stimuleert adverteerder, door te stellen dat zij iedere dag (van het jaar) Heineken bier drinkt, overmatige en dus onverantwoorde consumptie van alcohol. De gemiddelde consument zal de tekst van het twitterbericht niet opvatten als slechts een ‘uiting van merkvoorkeur’ of een ‘mededeling dat één keer per dag Heineken bier wordt geconsumeerd’, zoals door adverteerder wordt gesteld, nog daargelaten of daarmee sprake zou zijn van verantwoorde consumptie. Dat de uiting humoristisch is bedoeld brengt niet mee dat een adverteerder de bij reclames voor alcoholhoudende drank vereiste terughoudendheid uit het oog mag verliezen.

De beslissing

Gelet op het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Zij beveelt adverteerder aan niet meer op dergelijke wijze reclame te maken.

Wij vinden het maar belachelijk dat Heineken deze boete krijgt. Ten eerste is het volledig duidelijk dat de tweet en de link naar de kalender van humoristische aard is. Ten tweede is uit onderzoek gebleken dat elke dag een pilsje juist gezond is. En ten derde: Het Heineken account op Twitter heeft op dit moment maar 1300 volgers. Met deze uitspraak is er juist meer aandacht voor de tweet en het Heineken twitter account. Heineken zal dus alleen maar blij zijn met de Reclame Code Commissie!

Cookie instellingen