Frontaal crowdfunding

Investeren in eigen vermogen populair

De interesse om te investeren in eigen vermogen van bedrijven is groot onder particulieren. Ook Brouwerij Frontaal die nu publiekelijk aandelen uitgeeft merkt de belangstelling. 

15 oktober 2018 om 14:57


Investering in eigen vermogen

Crowdfundingplatform CrowdAboutNow deed onderzoek onder 20.000 van de 52.000 investeerders die eerder investeerden op het platform. 62% van de investeerders gaf aan het interessant te vinden aandeelhouder te worden van een lokaal bedrijf.

Ook Brouwerij Frontaal die nu publiekelijk aandelen uitgeeft merkt de belangstelling. Al 247 investeerders kochten aandelen om de groei van de mircobrouwerij te financieren. 

Mede-eigenaar van Frontaal

Frontaal biertjeOndernemer Roel Buckens (26) van Brouwerij Frontaal is na 3 jaar ondernemen uit zijn brouwcontainers op het terrein van de STEK in Breda gegroeid. Nu gaat hij zijn brouwerij uitbreiden in de oude snoepfabriek de FAAM.

Om dit te financieren geeft hij publiekelijk voor €500.000 aan aandelen uit op het platform CrowdAboutNow.

Het is een bijzondere manier om een band op te bouwen met je fans en vaste gasten van het proeflokaal. Toen ik bekend maakte dat ik aandelen uit wilde geven, merkte ik gelijk dat er veel animo voor is. Mensen kunnen nu echt mede-eigenaar worden van de brouwerij”, aldus Buckens.  

Algemeen directeur van CrowdAboutNow Mark Laagewaard begrijpt de ontwikkeling: “Mensen vinden het leuk om bij te dragen aan een lokaal bedrijf, zoals een brouwerij met proeflokaal waar ze graag komen. Als je aandeelhouder wordt, zit je er nog dichterbij. Je blijft echt voor onbepaalde tijd betrokken bij de ontwikkelingen van het bedrijf. Dat maakt het nog interessanter.”

Groeien met eigen vermogen

Voor een MKB-ondernemer in de groeifase lijkt het ook een logische keuze. Erik Friedeberg, oprichter en bestuurder van de coöperatie Manifesto, Business Coaching & Personal Accountants, hoort de vraag naar deze financieringsvorm vaak terug bij klanten: “Ik hoor de behoefte om publiekelijk aandelen uit te geven voornamelijk bij bedrijven met een duurzame of maatschappelijke missie. Niet direct hoeven aflossen scheelt erg in de opbouw van je bedrijf. Een andere motivatie is dat bedrijven het waardevol vinden om de groei te realiseren samen met mensen die dezelfde visie delen en betrokken zijn. Eigen vermogen crowdfunding leent zich daar ontzettend goed voor.” 

Brouwerij Frontaal heeft al €308.550 opgehaald voor de uitbreiding naar de FAAM. Geïnteresseerden kunnen nog aandelen kopen tot 28 november via https://crowdaboutnow.nl/campagnes/frontaal

Reactie plaatsen

Reacties worden eerst gekeurd voordat ze zichtbaar zijn.

Laatste reacties