Online media monitoring bureau Clipit onderzoekt regelmatig de online berichtgeving over een bepaald thema. De stakingen bij bierproducent Inbev en de online media-aandacht die daarmee gepaard gaat, zijn aanleiding voor een analyse van de online berichtgeving over de biersector.
In Nederland hebben acht brouwerijen 99,9% van de totale bierproductie in handen. Uit deze brouwerijen is een top 10 opgesteld van de meest genoemde biermerken in de online media. De afgelopen twee maanden (25 november – 25 januari) is biermerk Jupiler daarin met 7.115 berichten de onbetwiste leider. Heineken volgt met 5.102 berichten en Grolsch neemt met 2.180 berichten de derde plek in.
Het grote aantal berichten over Jupiler is deels te verklaren door de sponsoring van de Jupiler League. Een benchmark laat zien dat Jupiler het vaakst genoemd wordt in combinatie met sponsoractiviteiten. In maar liefst 5.035 berichten wordt de Jupiler League genoemd. Grolsch en Heineken volgen met een tweede en derde plaats.
De Jupiler League leverde bierproducent Inbev vanaf eind december veel online berichtgeving op door met geldproblemen kampende voetbalclubs. Een grootse staking bij dezelfde producent zorgde in januari voor nog meer online media-aandacht. De hoge piek in januari bij producent Heineken is grotendeels te danken aan berichtgeving over de beurs.
De merken uit deze analyse zijn afgeleid van de acht grootste brouwerijen die volgens Centraal Brouwerij Kantoor samen 99,9% van de bierproductie in Nederland in handen hebben. Van al die merken is een top tien van meest genoemde merken samengesteld, die in deze analyse worden besproken.