Naar aanleiding van de actie van de C1000 (alle kratten bier: 3 halen, 2 betalen) en het commentaar hierop van de GGD, wil minister Edith Schippers van Volksgezondheid bier aanbiedingen niet via de wet bestrijden. Dit schreef de minister begin deze week aan de Tweede Kamer, als reactie op kamervragen van de SGP.
De C1000 aanbieding van drie kratten halen, twee betalen, viel volgens Schippers binnen de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken die de alcoholbranche heeft opgesteld. In de reclamecode zijn beperkingen gesteld aan het gratis verstrekken van drank en de toelaatbaarheid van kortingsacties. Een korting mag maximaal 50% van de normale verkoopprijs bedragen. De onlangs gehouden actie van C1000 valt binnen die maximaal toegestane kortingspercentages.
Het treffen van maatregelen ziet Schippers verder als de verantwoordelijkheid van burgemeesters. Volgens Schippers hebben zij voldoende instrumenten om ongewenste prijsacties met alcohol, zoals stuntprijzen en happy hours, "in het belang van de volksgezondheid of de openbare orde” op lokaal niveau tegen te gaan.
We kunnen dus gewoon nog genieten van een biertje dat in de aanbieding is!