Op de website van het Slijtersvakblad staat een artikel over het stunten met aanbiedingen voor bier. Volgens het artikel wordt bier geregeld onder de regulieren verkoopprijs verkocht.
Supermarkten verkopen hun pils vaak ver onder de reguliere verkoopprijs van de brouwerijen. Allerhande concern-, kwantum- en schapkortingen worden er door de supermarkten bijgesleept om hun verkoopprijs te vergoelijken. Kortingen, die aan de neus van zelfstandige slijters èn de horeca voorbij gaan. Simpelweg omdat ze bij hun inkoop niet zo’n machtsblok kunnen vormen als de supermarktorganisaties, die hun inkoop bovendien nog eens met elkaar hebben gebundeld in inkooporganisaties. En zo is de situatie ontstaan, dat in Nederland nog amper vijf (!) inkopers goed zijn voor meer dan 90% van het totale inkoopvolume van het Nederlandse thuisverbruik. Er is weinig fantasie voor nodig wanneer een of twee van die inkopers hun bestellingen voor korte of langere tijd elders plaatsen. In dit geval bij brouwers die wel mee door de bocht gaan als het de kortingspercentages betreft.
In het onlangs verschenen decembernummer van Drinks Slijtersvakblad wordt uitvoerig op deze materie ingegaan en wordt zelfs een totaal ‘kortingsverlanglijstje’ van de inkopers afgedrukt, compleet met de door leveranciers te verlenen inkoopkortingen erbij gepubliceerd. Alléén een wettelijk vastgestelde minimumprijsregeling voor alle alcoholhoudende dranken op basis van de reguliere inkoopprijs (catalogusprijs) met een eveneens wettelijk verbod allerhande kortingen daarop in mindering brengen kan het -in het kader van het terugdringen van het alcoholmisbruik, waaronder bovenmatig indrinken- een halt toeroepen en kan eveneens rust brengen in de prijsontwikkeling van bier bij brouwers en in de horeca.
In het artikel staat verder dat diverse horecagelegenheden de bier prijs weer met 10 cent (moeten) verhogen. Onbegrip over de prijsverhoging wint het overduidelijk van begrip. Duidelijk wordt ook, dat het thuisverbruik zal toenemen naarmate de bierprijzen in de supermarkten extreem laag blijven (afhankelijk van het merk €6,- tot €8,- per kratje van 24 pijpjes van 30 cl. Naast de zelfstandige slijter, die de slag om de bierverkoop al heeft verloren door dit supermarkt prijsbeleid (meer dan 95% van de bierverkopen voor thuisverbruik gaan al via de supermarkt) gaat nu ook de horeca meer terrein verliezen aan dezelfde, met alcohol stuntende, supermarkten.