De bierverkoop van AB InBev is over 2016 opnieuw gedaald.
De grootste brouwer ter wereld verkocht 2% minder bier dan in 2015, namelijk 500 miljoen hectoliter.
Door een focus op de premium merken van de brouwer steeg de omzet wel 2 procent, naar 45,5 miljard dollar. Deze toename werd echter geremd door de krimp in Brazilië.
AB InBev in Brazilië
In de belangrijke markt Brazilië (-5,4%) voelt AB InBev de economische crisis. De werkloosheid stijgt tot het hoogste niveau in meer dan twintig jaar. Vooral de tweede jaarhelft was er “heel zwak”.
Lees ook
In West-Europa wist het moederbedrijf van bijvoorbeeld Corona, Beck's en Jupiler van een groter marktaandeel te profiteren en steeg de verkoop licht.
Winstdaling
Mede door kosten gemaakt voor de overname van SAB Miller door AB InBev halveerde de nettowinst in 2016 tot 4,9 miljard dollar. Die megafusie levert naar verwachting wel grotere besparingen op dan eerder gedacht.