oranjeboom UDB overgenomen

Oranjeboom krijgt nieuwe eigenaar

United Dutch Breweries, bekend van het biermerk Oranjeboom, wordt overgenomen. Investeringsgroep Gimv neemt de aandelen over van collega-geldschieter Egeria. Hiermee zijn tientallen miljoenen euro's gemoeid.

02 maart 2015 om 15:29


Bijzondere bierbrouwerij

United Dutch Breweries (UDB) is een bijzonder fenomeen in de bierwereld. Het bedrijf beschikt over eeuwenoude biermerken, waaronder het 344 jaar oude biermerk Oranjeboom. Ze exploiteren zelf geen brouwerijen meer, maar besteden de productie uit aan Europese collega's die met overcapaciteit kampen. De afzet vindt plaats naar ruim honderd landen, groeicijfers worden met name geboekt in opkomende markten in Afrika en Azië.

Slimme verkoopstrategie

Met deze verkoopstrategie heeft UDB goede resultaten behaald in de afgelopen jaren. Zo is de omzet in de afgelopen vier jaar gestegen met 30% tot €77 miljoen. "Bier is een aansprekend product waar UDB in nichemarkten nog een sterke groei kan boeken", zo motiveert Floris van Oranje, directeur van de Nederlandse tak van Gimv, de overname. De precieze waarde van de deal blijft geheim. Wel laat topman Van Oranje doorschemeren dat een groot deel van de koopsom met eigen vermogen wordt afgedekt.

Geografische spreiding geeft minder risico

Dat de bierverkoop niet altijd over rozen gaat, heeft UDB vorig jaar ondervonden in Afrika. De bierverkoop bleef daar achter bij de prognoses als gevolg van de ebola-epidemie en de devaluatie van de Ghanese munt. Daar tegenover stond een sterke groei in China. "Juist die geografische spreiding van verkoopkanalen maakt ons minder kwetsbaar," verklaart Stijn Deelen, ceo van UDB.

Reactie plaatsen

Reacties worden eerst gekeurd voordat ze zichtbaar zijn.

Reclame van Amstel Pilsener

Lee Towers helpt Nick & Simon
In deze Amstel commercial zorgt Lee Towers er voor dat Nick & Simon gemakkelijk de kroeg inkomen. Helaas zullen ze de bar en een vaasje Amstel nooit bereiken.

Meer reclames van Amstel Pilsener

Laatste reacties