Populariteit speciaalbier in VS slecht voor verkoop lightbier
15 juli 2014 om 10:12
De populariteit van speciaalbier in de VS heeft effect op de verkoop van lightbier. Grote bierbrouwers zien deze trend daarom graag overwaaien. Zij richten hun pijlen steeds meer op vrouwen.
Populariteit speciaalbier groeit
De populariteit van speciaalbier van kleine, ambachtelijke Amerikaanse brouwers wordt steeds groter. In 1976 was er maar één ambachtelijke brouwerij in de Verenigde Staten. Nu zijn er meer dan 3.000 kleine, ambachtelijke brouwerijen. Speciaalbier is een ware trend en de Amerikaanse bierdrinker is enthousiast verschillende speciaalbieren aan het proberen, terwijl hij daarvoor erg merkvast was.
Lees ook
Daling verkoop light bier
Dit is slecht voor de verkoop van het ooit zo populaire light bier. Er wordt verwacht dat de verkoop van deze bieren in de VS volgend jaar op het laagste niveau sinds tien jaar zal zijn. Het smaak is natuurlijk ook niet te vergeleken met de zeer smaakvolle speciale bieren.
Grote merken richten zich op vrouwen
De grote Amerikaanse merken zoals Budweiser en Miller beginnen zich steeds meer te richten op een andere doelgroep: vrouwen! Met nieuwe drankjes die een combinatie zijn tussen cocktails en light bier proberen ze het verlies aan mannelijke consumenten te compenseren. Anheuser-Busch kwam met de Bud Light Lime Straw-Ber-Rita en de Bud Light Lime-A-Rita, in de hoop dat dit een trend gaat worden. Andere brouwers willen dit najaar ook met dit soortgelijke biertjes op de markt komen.
Zwarte markt met belachelijk hoge prijzen
Speciaalbier is in de Verenigde Staten inmiddels zo populair dat er zelfs een zwarte markt is ontstaan waar actief wordt gehandeld in de meest zeldzame bieren. Zo werden er onlangs vijf kratten van het populaire maar zeldzame Heady Topper bier aangeboden op internet voor 165 dollar per krat. In het winkeltje van de brouwer zelf ben je daar 72 dollar kwijt voor een krat met 24 flesjes.