AB InBev, 's werelds grootste bierbrouwer, heeft in het eerste kwartaal van 2013 een lagere winst behaald dan analisten hadden verwacht. De bierbrouwerij had onder meer te kampen met slecht weer in belangrijke markten. In Brazilië was het lange tijd slecht weer en ook de relatief lange winter in Europa speelde het concern parten.
4% minder bier volume
Het wereldwijde volume ging in het afgelopen kwartaal met 4 procent omlaag. Door prijsverhogingen steeg de totale omzet wel. De omzet ging met 1,5 procent omhoog naar 7,1 miljard euro. De operationele winst exclusief eenmalige posten ging omlaag tot 2,6 miljard euro. Analisten rekenden hier gemiddeld op 2,71 miljard euro. Bij het volume werd gemiddeld uitgegaan van een daling van slechts 0,3 procent.
Nettowinst toch omhoog
Door de prijsverhogingen ging de omzet omhoog en dit leverde een nettowinst van 1,4 miljard euro op, tegenover 1,2 miljard euro een jaar eerder. De winststijging dankte AB InBev vooral aan lagere netto financiële kosten en een lagere effectieve aanslagvoet.
Het aandeel van AB InBev op de Belgische beurs sloot gisteren 1,16% lager.