Speciaalbier in de supermarkt
Distrifood bericht over een onderzoek van Yenom waarin bieracties van supermarkten werden vergeleken. De bieraanbiedingen tussen 2013 en 2018 in de periode van week 15-24 werden meegenomen in het onderzoek. Uit de resultaten blijkt dat bij Plus het aantal aanbiedingen met speciaalbier procentueel het hardst is gestegen (+28%). Daarna volgen Deen (+25%) en Albert Heijn (+22%).
Speciaalbier in 2013 en 2018
In 2013 was 41 procent van de bieraanbiedingen in de supermarkten nog een krat aanbieding en 22 procent een bier in blik aanbieding. 37 procent van de acties betrof destijds speciaalbier.
Dit jaar was 33 procent van al het bier in de aanbieding een krat aanbieding en slechts 17 procent een aanbieding van blikbier. Bieraanbiedingen bestaan anno 2018 voor de helft uit speciaalbier. Dat betekent een stijging van 13 procent tussen 2013 en 2018. In de hele biercategorie steeg het aantal aanbiedingen van 310 naar 697.
Aanbiedingen | 2013 | 2018 | Verschil +/- |
Van kratten bier | 41% | 33% | -8% |
Van bier in blik | 22% | 17% | -4% |
Van speciaalbier | 37% | 50% | +13% |
Het is te verklaren dat supermarkten vaker adverteren met speciaalbieren. De Nederlandse bierdrinker veranderd en kiest steeds vaker voor speciaalbier en alcoholvrij bier.
Wil je ook de scherpste prijs voor je (speciaal)bier? Neem eens een kijkje bij de bieraanbiedingen!