Een vakjury met film- en televisiemaker Anne de Clercq, marketingdeskundige Yvonne Prins van UM en emeritus hoogleraar economische psychologie van de Tilburg University Fred van Raaij nomineerden negen alcoholcommercials waaruit jury en publiek samen de winnaar kozen: “We hebben gekeken naar de kwaliteit en creativiteit van de commercial maar ook naar de verantwoorde alcoholmarketing in de commercial. Opvallend, in veel alcoholcommercials dit jaar wordt geen druppel alcohol gedronken”, zegt Fred van Raaij.
The Chase gekozen door vakjury en publiek
De vakjury is vol lof over de winnende televisiecommercial van bierbrouwer Heineken. Fred van Raaij namens de jury: “The Chase is leuk om naar te kijken met een spectaculaire beeldvoering en een volkomen duidelijk verhaal zonder ook maar één gesproken woord. En ook in deze televisiereclame wordt niet gedronken.”
Genomineerden
De vakjury selecteerde uit 40 alcoholcommercials negen nominaties waaruit ook het publiek mocht kiezen. Iedereen van 18 jaar en ouder mocht eenmalig een favoriete commercial aanwijzen. Een leeftijdscheck maakte onderdeel uit van het stemproces. De stemmen van de jury (50%) en het publiek (50%) bepaalden samen de winnaar van de STIVA TV AWARD 2015.
Meer biercommercials bekijken?