In de hoop meer jongens naar het café te trekken, kunnen meiden in enkele Limburgse cafés tegenwoordig een avond lang gratis wijn, bier en kir (goedkope wijncocktail) drinken. Het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP maakt zich grote zorgen over deze prijzenslag in de Limburgse horeca.
De actie van twee cafés in Helden en Panningen heeft inmiddels een ware caféoorlog ontketend in de regio. De eigenaars van de kroegen zeggen dat ze vooral met de prijsstunts zijn begonnen om jongeren weg te houden uit hun zuipketen. De horeca loopt al jaren veel omzet mis omdat jongeren in schuurtjes en tuinhuisjes gaan indrinken. Directeur Wim van Dalen van STAP stelt dat dit argument niet klopt. "Het zal eerder voor extra drankgebruik zorgen. Het is een illusie dat je de cultuur van de keten kan doorbreken met prijsstunts." Het probleem is volgens Van Dalen dat alcohol in de supermarkt veel te goedkoop is ten opzichte van de horeca.
De GGD in Noord-Limburg maakt zich ook zorgen over het uitdelen van gratis drank aan jonge vrouwen. ,,Met gemeentes, politie en verslavingspreventie zijn we juist bezig om een gezamenlijk plan tegen alcoholmisbruik door jongeren op te zetten”, zegt dr. Angélique van der Kar. "Ze kunnen beter jonge muzikanten op laten treden als ze klanten willen trekken."
Gratis drank uitdelen is niet verboden, wanneer er tenminste geen reclame voor wordt gemaakt. Het is niet voor het eerst dat vrouwen gelokt worden met gratis drankjes, in de hoop dat mannen en masse volgen. In Valkenswaard (Brabant) begon in 2005 een vijftal kroegen tegen elkaar op te stunten met gratis drank op zogenaamde ‘vrouwvriendelijke vrijdagen’. STAP kwam hiertegen in actie bij de Reclamecodecommissie en won. "Maar voor kleine bedrijven maakt dat niet veel uit", weet Van Dalen.
Bron: Spitsnieuws