Bier en sporten

Bier na het sporten is goed

Bier blijkt een goed drankje om te nuttigen na een flinke sessie in de sportschool.  Bier hydrateert beter dan water na een goede workout.


In Spanje is ontdekt dat het drinken van bier na een work-out een positiever effect heeft op de vochtbalans dan bijvoorbeeld water. Dit werd getest op studenten op de Universiteit van Granada.

De onderzoekers vonden tevens dat door de koolhydraten in bier het herstel beter was na een work-out, omdat de calorieën er door worden aangevuld.

Bier en het effect op de testosteronspiegelhardloper drinkt bier

Ook het testosteronlevel is onderhevig aan eventuele alcohol. Belangrijk hierbij is dat je niet overdrijft met het drinken van biertjes. Na een training is er gewoonlijk een piek in het testosterongehalte waar te nemen. Alcohol, direct na inspanning, heeft invloed op de testosteronproductie.

In een studie namen krachtsporters direct na hun training of een placebo, of 1.09 gram ethanol per kg vetvrije massa. De hoogste concentratie ethanol was te zien 60-90 minuten na inspanning. Beide groepen lieten een sterke stijging van testosteron zien, direct na inspanning. Opvallend was dat twee tot zes uur later, de hoeveelheid testosteron aanzienlijk hoger was in de groep die alcohol had ingenomen.

Wordt er meer alcohol ingenomen dan treedt er juist het tegengestelde effect op. De studies zijn vrij consistent wanneer er gekeken wordt naar dosering: Minder dan 1.5 g/kg (5-6 biertjes) laat een toename in circulerend testosteron zien, meer dan 1.5 g/kg juist een afname. Twaalf uur na zware alcoholconsumptie is de daling van testosteron te grootst, dit hangt samen met de lage testosteronwaarden tijdens een kater. Dit effect is overigens alleen zichtbaar bij mannen. Bij vrouwen laat een hogere dosering juist een toename in testosteron zien.

Reactie plaatsen

Reacties worden eerst gekeurd voordat ze zichtbaar zijn.

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief van Biernet. Meer dan tienduizend bezoekers gingen je voor!