Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Hoe is het nu met Brouwerij Huttenkloas? | Bierbrouwerij Huttenkloas

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Hoe is het nu met Brouwerij Huttenkloas?

15 juni 2020 door Biernet Redactie

In april 2020 is er een documentaire over de Twentse Bierbrouwerij Huttenkloas uitgezonden. Er is sindsdien veel gebeurd, hoe zou het nu gaan met Huttenkloas?

Brouwerij Huttenkloas
Brouwerij Huttenkloas
Brouwerij Huttenkloas

Hoe is het nu met Brouwerij Huttenkloas? 

In april 2020 zijn bierbrouwers Ruud van de Gevel en Johan Nijhof van Bierbrouwerij Huttenkloas op televisie geweest in de documentaire 'Ons Bier'. Volgens de brouwers had het eigen merk even een boost nodig en zochten ze naar een manier om hun eigen biermerk een groter succes te laten worden. In de documentaire op NPO2 was te zien hoe de plannen om de brouwerij naar een hoger niveau te tillen werden gemaakt en hoe deze vervolgens tot uitvoering werden gebracht. Daarom stellen we de vraag: Hoe is het nu met Brouwerij Huttenkloas?

Een sprong in het diepe

Huttenkloas logo In 2018 is Brouwerij Huttenkloas benaderd door documentairemaker Olivier van der Zee. Het initiële idee van de documentaire was om de craft beer scene van Nederland in beeld te brengen maar na verloop van tijd is de docu zich meer én exclusief gaan richten op Huttenkloas. "Aan het begin waren we super erg aan het twijfelen om het te gaan doen aangezien het niet typisch iets voor ons is. Maar toen we keken naar eerder gemaakte films van Olivier werden we steeds enthousiaster. Na verloop van tijd hebben we besloten om een sprong in het diepe te wagen. Het draaien kon beginnen! Al met al is de filmcrew ongeveer twee jaar bij ons in de brouwerij geweest." vertelt Johan Nijhof. 

"Brouwerij Huttenkloas bestaat natuurlijk al langer dan 20 jaar, we voelen ons dus ook best thuis in het leuke wereldje. Daarnaast komen er veel huurbrouwers bij ons wat voor nog meer leven in brouwerij zorgt. Nieuwe ondernemingen hebben meestal geen kapitaal om zelf in brouwketels te investeren. Wij hebben deze brouwcapaciteit wel en willen daarmee ook graag brouwers te hulp schieten. Echter waren we op een gegeven moment meer dan 90% van de tijd aan het brouwen voor de huurbrouwers en maar 10% voor ons eigen merk. We wilden dit graag anders zien en daarom zijn we een restyling ingegaan." aldus brouwer Johan.

Vereerd gevoel

"Toen de documentaire klaar was hebben we hem gelijk te zien gekregen. De filmmakers hebben echt het verhaal verteld wat zij wilden vertellen en wij zijn heel blij met dat uiteindelijke verhaal! Tuurlijk zijn er een paar kleine dingetjes die ik zou veranderen zoals bijvoorbeeld een domme uitspraak of bepaalde shots. Maar des al niet te min voelen we ons super vereerd!" 

"Het was wel even spannend hoe het allemaal zou gaan lopen aangezien de docu middenin de coronacrisis zou worden uitgezonden. Op 13 april 2020, tweede paasdag werd het uitgezonden en dat was voor ons wel een klein gelukje. Meestal gaat men er namelijk op uit op deze feestdag maar in verband met het coronavirus zaten toch veel mensen thuis voor de buis. Alleen was het wel jammer dat er geen grote première was." 

Huttenkloas

Bierproductie & Shoppingkloas

Ondanks de coronacrisis en de gesloten horeca heeft de brouwerij nog wel kunnen profiteren van de documentaire. "Voor de documentaire was onze tijd ongeveer verdeeld voor 90% huurbrouwers en 10% voor ons eigen merk Huttenkloas. Op dit moment zitten we op 75% voor de huurbrouwers en 25% voor Huttenkloas! Hieraan zie ik dat we een aardige groei hebben meegemaakt in de afgelopen tijd en daar zijn we super enthousiast over!" aldus Johan.

Lees ook

Ook hebben de brouwers snel een webshop in het leven geroepen. Zo konden mensen door heel Nederland alsnog hun bieren bestellen en kon de verkoop toch doorgaan. Er is zelfs een speciale documentaire bierbox gelanceerd! 

Hoe gaat het nu met 'de stoel'?

Huttenkloas stoel Dé stoel was een belangrijk onderwerp in de Ons Bier documentaire, de naam van het merk en het verhaal erachter rust namelijk op deze stoel. In de docu zag je hoe de stoel getransformeerd werd voor het nieuwe merk. "De weg die we hebben afgelegd om de nieuwe stoel te krijgen was heel erg leuk en geweldig om terug te zien in de docu. We wilden een modernere stoel maar niet te hip, dat is niet wie wij zijn. Zelf ben ik er wel blij mee maar mijn vrouw bijvoorbeeld vindt het net een keukenstoel! Meningen verschillen en dat is prima."

Elke ochtend bij de koffie

Aan het einde van de documentaire zien we in de aftiteling een kruisje voor de naam van Jan Quinten. Jan was een geliefde medewerker van de brouwerij, hij is overleden net voordat de nieuwe installatie vanuit China aankwam bij de brouwerij. "Jan was heel erg betrokken bij de nieuwe installatie die uit China zou komen. We zaten allemaal met smart te wachten op de bestelling. Iedere ochtend bij de koffie keken we samen waar de boot was en hoe lang het nog zou duren voordat we de brouwinstallatie in ontvangst mochten nemen. Eén dag voordat de container aankwam is hij overleden. Jan heeft de brouwerij gigantisch geholpen met allerlei technische aspecten en daar zijn wij hem voor eeuwig dankbaar voor." aldus Johan Nijhof. 

De eerste aanzet is gedaan

Ondanks corona heeft de brouwerij het doel wat ze voor ogen hadden voor de aankomende tijd wel kunnen halen en dat is super positief. Johan vertelt: "De kick die is zeker gelukt maar we zijn er nog niet. De eerste aanzet is gedaan maar het gehele proces nog niet, daar zitten we nog wel eventjes in. We gaan gewoon door, door met investeren en door met groeien!"

Huttenkloas stoel

Hieronder zie je de trailer van 'Ons Bier'. Heb jij de documentaire ons bier nog niet gezien en ben je benieuwd geraakt? Klik hier om de docu te bekijken!