Quotum op Heineken monoflesjes
Heineken Nederland heeft quota ingesteld voor de levering van kleine bierflesjes aan Nederlandse supermarkten. De bierbrouwer wil zo voorkomen dat consumenten het product mislopen. ''Om te voorkomen dat consumenten in Nederland naast de 25 centiliterflesjes van Heineken grijpen, verdelen we op dit moment met behulp van een quotering ons aanbod evenwichtig onder de retailers'', laat de brouwer weten.
Toename vraag uit Azië
Het is voor Heineken onduidelijk waarom in Azië de vraag naar deze flesjes zo is toegenomen. Volgens de supermarktbranchevereniging CBL 'is in Aziatische landen de indruk ontstaan dat het Nederlandse bier toch anders smaakt dan het Heinekenbier in exportflesjes.
De flesjes zouden daarom massaal worden opgekocht. Zo zou een Aziatische klant van een supermarkt in Deventer voor $45.000,- aan Heineken flesjes hebben gekocht, vermoedelijk om het bier te exporteren.
Onderhandse export gevaar voor kwaliteit
Heineken is bang dat de aan het oog onttrokken export van zijn producten een gevaar vormt voor de kwaliteit van het bier. "Als ons bier door derden naar Azië wordt geëxporteerd, bestaat de kans dat de Aziatische consument een product krijgt dat niet beantwoordt aan onze hoge kwaliteitseisen". Heineken heeft namelijk ook eigen brouwerijen in Azië en werkt zelf met gespecialiseerde exportbedrijven.
Alleen verhoogde interesse in monoflesjes
De kleine flesjes waar geen statiegeld op zit, worden verkocht in pakken van zes, twaalf en vierentwintig stuks. Het is een klein percentage van het totale aanbod van Heineken.
Gek genoeg lijkt er geen extra animo te zijn naar blikjes of kratten met flessen van 30 centiliter. De levering van deze producten past de bierfabrikant dan ook niet aan.