Aanleiding voor de campagne Fier op ons Bier
Vorig jaar was er al sprake van het starten van een campagne, en nu is het dan zover! De aanleiding voor de campagne is het historisch lage bierverbruik in België vorig jaar. Ook de kwetsbaarheid van de Belgische bier-export door hogere accijnzen in Frankrijk is een aanleiding voor de campagne.
Veertig jaar geleden dronken Belgen gemiddeld 120 liter per jaar. Nu is dat afgenomen naar maar 74 liter per jaar. Het is heel tegenstrijdig: in het buitenland worden Belgische bieren geroemd, terwijl in België het verbruik steeds verder afneemt. "Voor veel Belgen is ons bier een beetje een gewoon product geworden. In het buitenland is ons bier een topproduct. Die positie, die liefde, die passie: die willen we ook aan de Belgen overbrengen.", aldus directeur Sven Gatz van de Unie van de Belgische Brouwer.
De meest trotse bierfan
De organisatie van de campagne is via de Facebookpagina Fier op ons Bier - Fiers de nos Bières op zoek naar de meest trotse bierfan. Door het plaatsen van foto's, filmpjes of berichten te delen over hoe fier zij zijn op ons bier, kunnen ze in aanmerking komen voor deze titel. Er wordt gezocht naar de grootste fans, die het actiefst hun liefde voor bier delen op verschillende social media.
TV-campagne
Behalve de social media is er ook een nationale TV-campagne gestart. Mensen uit verschillende landen proberen zo Belgen te motiveren om voor Belgisch bier te kiezen. Hieronder zie je drie filmpjes uit deze TV-campagne.
Fier op ons Bier - Chris uit de Verenigde Staten
Fier op ons Bier - Cécile uit Parijs
Fier op ons Bier - Tina uit China