Dit blijkt uit de toelichting die de bierbrouwers gaven bij de publicatie van de halfjaarcijfers. Heineken maakte die cijfers vorige week bekend, Grolsch publiceerde ze dinsdag. De deelname van bierbrouwers aan aanbiedingen is doorgaans zeer van belang voor supermarktketens die sterk leunen op prijsacties, zoals C1000 en Plus. Als bier of frisdrank in de actiekrant staan vermeld tegen een scherpe prijs, schieten de omzetten in de bewuste week omhoog.
Heineken
Heineken bekende vorige week dat het minder vaak ingaat op verzoeken van supermarkten om met sterke prijsverlagingen klanten naar de winkels te lokken. Met Brand neemt Heineken helemaal geen deel meer aan prijsacties en met de merken Heineken en Amstel in aanzienlijk mindere mate dan voorheen.
Grolsch
De Twentse bierbrouwer Grolsch stelde dinsdag dat het zich in de eerste helft van 2006 'actief heeft onttrokken' aan prijspromoties en dat de 'promotiedruk significant is teruggebracht. Enig verlies van marktaandeel is hierbij ingecalculeerd', aldus Grolsch.