Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Gulpener is bang voor bier-toerisme

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Gulpener is bang voor bier-toerisme

16 januari 2013 om 11:05

Gulpener vreest een toename van klanten die hun bier in Duitse of Belgische supermarkten gaan halen. Dit door de recente accijnsverhoging in Nederland.

Bier-toerisme
Gulpener logo oud
Gulpener line-up sinds voorjaar 2024

John Halmans, directeur van Gulpener, vreest dat het bier-toerisme naar Duitsland op de loer ligt nu sinds 1 januari 2013 de accijnzen in Nederland wederom zijn verhoogd. Ook de leeftijdsgrens die van 16 naar 18 jaar gaat zal de omzet waarschijnlijk gaan drukken, aangezien deze regeling niet in Duitsland van kracht is.

Lees ook

Limburgse klanten

'Nederland is geen eiland. Limburg is onze belangrijkste thuismarkt.', aldus Halmans. Omdat Gulpener vooral in Limburg haar clientèle heeft, is het voor deze klanten een kleine moeite om even de grens over te steken naar buurland Duitsland om daar een krat Gulpener in te slaan. De verschillen in accijns ten opzichte van de Duitse markt zijn namelijk ontzettend groot. 'De Duitsers betalen slechts een derde van wat wij betalen. Misschien dat de accijnsverhoging geldt voor de Nederlandse gebieden aan zee, maar wij krijgen hier de serieuze klappen. Het is echt een bedreiging.'

Toename omzet

Gulpener heeft het in 2012 wel goed gedaan. Het bedrijf zag de omzet stijgen met 3,8 procent in een verder dalende markt (-1,2 procent). Met name in het westen van het land is de brouwerij terrein aan het winnen.

Cookie instellingen