Heineken gaat op jacht naar horecauitbaters die goedkoop bier verkopen, maar zeggen dat het Heineken is.
Veel horecagelegenheden hebben een contract met een brouwerij als Heineken, AB InBev of Sabmiller. In zo'n contract staat dat exclusief een bepaald bier merk getapt mag worden. Heineken heeft sterke vermoedens dat deze contracten niet nageleefd worden en via de achterdeur ander (en dan natuurlijk goedkoper) bier wordt geleverd. Dit bier wordt dan gewoon als Heineken aan de klant verkocht. Zowel de klant als de brouwerij worden bedonderd. De klant betaalt voor een bepaald bier merk, maar krijgt een ander biertje.
Lees ook
Heineken heeft nu een telefonische kliklijn geopend. Op dit telefoonnummer kunnen vertegenwoordigers, accountmanagers, vrachtwagenchauffeurs en andere technici melden dat ze iets verdachts gezien hebben. Heineken zal na een tip de horecagelegenheid inspecteren op bijvoorbeeld 'verdwaalde' fusten bier of andere onregelmatigheden.
"Het traceren van vreemd bier heeft topprioriteit”, wordt in een intern schrijven aan het personeel gecommuniceerd. De brouwer becijfert dat in de kroegen van Heineken jaarlijks minstens honderdduizend hectoliter pils wordt getapt van andere, goedkopere producenten. "Dat komt neer op tweehonderdduizend illegaal verkochte fusten”, aldus accountmanager Koert-Jan Zandt, betrokken bij de jacht op bierfraudeurs. Zijn werkgever claimt door die fraude miljoenen euro’s omzet mis te lopen. „En de klant krijgt niet de kwaliteit waarvoor hij betaalt.”