Supermarkten kunnen veel goedkoper inkopen dan café's en restaurants, aldus de brancheorganisatie. Volgens Ronald den Elzen, directeur Horeca van Heineken Nederland berekent Heineken simpelweg de kosten die het bedrijf maakt door aan de afnemers.
Wanneer een horecaondernemer net zoveel bier afneemt als supermarktorganisatie zoals Albert Heijn, tegen hetzelfde serviceniveau, zal door de brouwer een zelfde prijs worden berekend", aldus Den Elzen. Hij wijst er bovendien op dat er supermarkten zijn die het bier van Heineken met een negatieve marge verkopen.
Jeu Claes, directeur van Koninklijke Horeca Nederland, vindt dat brouwer de afleverprijs voor een café-eigenaar moet verlagen. Hij denkt dat de belevering aan de horeca misschien ook efficiënter kan. Hij wijst op een publicatie in het Bierblad, waarin Den Elzen stelt dat zijn winstmarge voor Heineken op een glas bier van 25 cl bij een prijs van 1,90 euro ongeveer 3 cent is. De brutomarge voor de horecaondernemer zou volgens de Heineken-directeur 1,14 euro bedragen. Daarvan moet de ondernemer wel zijn kosten voor personeel en het pand nog betalen. Den Elzen meent dat de prijs van een biertje in de Nederlandse horeca nog steeds tot de allerlaagste in Europa behoort.