Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Het gaat goed met Bavaria N.V.

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Het gaat goed met Bavaria N.V.

14 april 2016 om 10:49

Bavaria N.V. heeft in 2015 een recordomzet behaald.

De omzet van de Brabantse brouwer steeg van € 508,4 miljoen in 2014 naar € 531,3 miljoen in 2015. 

Bavaria Logo
La Trappe logo
Bavaria

Het nettoresultaat werd verhoogd van € 24,7 miljoen naar € 30,2 miljoen. De solvabiliteit en liquiditeit bleven wederom hoog met respectievelijk 58,2% en 1,68. In totaal werd er in 2015 5,8 miljoen hectoliter bier geproduceerd door Bavaria N.V. De positieve resultaten zijn voornamelijk te danken aan specifieke groeimarkten binnen en buiten Europa, het efficiënter inrichten van de interne organisatie en de prestaties van de moutdivisie Holland Malt.

Wereldwijde Groei Bavaria

Met het indelen van de organisatie naar 5 regio’s (Europa, Middle-East / North Africa, Asia / Pacific Countries, Amerika en Afrika) heeft Bavaria in 2015 duidelijk handen en voeten gegeven aan haar ambitie om wereldwijd verder te groeien.

Frank Swinkels, CFO van Bavaria, licht toe: “We hebben het afgelopen jaar mooie stappen gemaakt met de juiste product-markt combinaties. Onze focus ligt op regionale teams en een optimale mix van producten en markten daarbinnen. Die strategie werpt zijn vruchten af en dat zien we terug in ons nettoresultaat.”

Buiten Europa zorgden o.a. Rusland, Cuba, Australië, Canada en Zuid-Korea voor omzetgroei. Binnen Europa hebben de dochterbedrijven in Italië, Frankrijk en UK het marktaandeel voor zowel Bavaria Premium, Bavaria 0.0%, 8.6 als La Trappe vergroot.

Habesha Bier

Habesha Bier uit EthiopiëBavaria N.V. startte in 2013 met de bouw van een brouwerij in Ethiopië. In deze brouwerij wordt Habesha bier geproduceerd. In de zomer van 2015 werd deze brouwerij officieel in gebruik genomen. Mede dankzij de 8.000 lokale aandeelhouders die als ambassadeur voor Habesha optreden, heeft de brouwerij een vliegende start gemaakt. De distributie is inmiddels uitgebreid vanuit de hoofdstad Addis Abeba naar verschillende locaties in het land.

In 2016 wordt de productiecapaciteit verdubbeld naar 600.000 hectoliter. Frank Swinkels: “Het was een enorme uitdaging om een nieuwe brouwerij te bouwen in Ethiopië. Het is fantastisch om te zien dat dat gelukt is en dat we succesvol zijn met Habesha bier. Niet alleen voor ons, maar ook voor al de lokale aandeelhouders.”

Lees ook

Innovaties

Bavaria  N.V. heeft ook in 2015 geïnvesteerd op verschillende locaties. Op de brouwlocatie in Lieshout is een nieuwe vatenlijn gerealiseerd. Deze vatenlijn controleert de kwaliteit van de vaten volledig automatisch van binnen en van buiten en vult ze volledig steriel af.

Bavaria N.V. heeft daarmee een uniek, technisch hoogstandje weten te realiseren. Verder is de interne logistiek in Lieshout geoptimaliseerd door de aanschaf van extra AGV’s (Automatisch Geleide Voertuigen), die de producten volledig geautomatiseerd van de productielijn naar het warehouse vervoeren. Binnen bierbrouwerij de Koningshoeven is er voor La Trappe geïnvesteerd in een nieuwe productielijn.

Holland Malt

Holland Malt van Bavaria NVDe moutdivisie van Bavaria N.V. heeft een aanzienlijke bijdrage geleverd aan de omzetstijging en het nettoresultaat. Door een slimmere inzet van de capaciteit wist deze zelfstandige divisie opnieuw een productie- en verkooprecord te realiseren. Niet alleen is er meer pilsmout geproduceerd, ook de productie van specialty malt is gestegen. Deze specialty malt werd naast de whisky- en craftbeerindustrie ook voor het eerst aan de bakkerijbranche geleverd.

Bavaria N.V. en Swinkels Family Breweries N.V.

Swinkels Family Breweries N.V. is opgericht op 30 december 2015 en houdt 100% van de aandelen van Bavaria N.V.  Als zodanig fungeert deze vennootschap als holdingmaatschappij tussen Ambrig B.V. en Bavaria N.V. De raad van commissarissen is tegelijk met de oprichting verschoven van Bavaria N.V. naar Swinkels Family Breweries N.V. Het oprichten van deze holdingmaatschappij is slechts een administratieve wijziging en heeft geen gevolgen voor de activatie en communicatie naar consumenten.