Reden is "de structurele stijging" van de grondstoffenprijzen. De prijsstijging geldt zowel voor vaten, bakken als blikken. Enkel het witbier Hoegaarden kent geen prijsstijging. "Deze prijsstijging van de grondstoffen is een fenomeen waar de gehele voedingsindustrie mee af te rekenen krijgt. Ook de verpakkingsprijzen, voornamelijk aluminium en glas, worden duurder door de stijgende energieprijzen. InBev volgt hier dan ook de marktrealiteit en voert een prijsstijging door die enkel de gestegen kosten dekt".
Het gaat over een "gemiddelde" prijsstijging met 3 procent. Volgens de woordvoerster is er geen merkelijk verschil in de prijsstijging van vaten (in de horeca) en flessen en blikjes (voor thuisverbruik). Wel zijn er verschillen per product. Jupiler in fles of blik wordt bijvoorbeeld 3,5 procent duurder, de prijs van Hoegaarden blijft onveranderd. Hoeveel de consument uiteindelijk aan de kassa meer zal moeten betalen, hangt nog af van de horeca en de winkels. "Op de winstmarge die zij nemen hebben wij geen invloed", verklaarde de woordvoerster.
Of de prijsstijging een effect zal hebben op het verbruik van bier in ons land, blijft koffiedik kijken. "De stijgende grondstofprijzen zijn een algemene trend in de voedingsindustrie", zei de woordvoerster.