Jumbo en Heineken ruziën om hoge bierprijzen: lege schappen
08 mei 2025 om 17:58
Heineken en Jumbo liggen met elkaar in de clinch over de bierprijzen. De supermarkt vindt de Nederlandse tarieven te hoog en weigert producten af te nemen. De zaak ligt nu bij de rechter.
Minder Heineken in de Jumbo schappen
De beschikbaarheid van Heineken-bieren bij supermarktketen Jumbo staat onder druk door een slepend commercieel conflict. De brouwer en de supermarkt onderhandelen al enige tijd over de condities voor hun samenwerking in 2025, maar zijn het niet eens geworden over de inkoopprijzen. Als gevolg daarvan zijn producten als Amstel, Birra Moretti, Brand en Desperados nauwelijks nog in de schappen te vinden bij Jumbo.
De situatie escaleerde verder toen Heineken vandaag via een kort geding bij de rechtbank in Den Bosch eiste dat haar producten weer worden opgenomen in het assortiment van de supermarkt. Jumbo verwijt Heineken dat de gevraagde prijzen buitensporig hoog zijn, zeker in vergelijking met tarieven in andere Europese landen.
Jumbo ontdekte prijsverschillen
Heineken hanteert hoge prijzen in Nederland, aldus Jumbo, dat stelt dat uit recent onderzoek blijkt dat de bierproducent in Duitsland en Frankrijk aanzienlijk lagere tarieven rekent. Dat prijsverschil zou volgens de supermarkt niet te rechtvaardigen zijn binnen dezelfde Europese markt.
Lees ook
De discussie hangt samen met Jumbo’s toetreding tot de internationale inkooporganisatie Everest. Deze partij onderhandelt namens meerdere supermarktketens met leveranciers en is sinds kort betrokken bij de gesprekken met Heineken. Jumbo vindt dat de brouwer niet met juridische stappen moet komen, maar via Everest tot een nieuwe prijsafspraak moet zien te komen.
Heineken verwerpt de prijsvergelijkingen tussen landen en benadrukt dat kosten per markt sterk kunnen verschillen, onder andere door lonen, grondstoffen en regelgeving. Ook stelt de brouwer dat de langdurige samenwerking met Jumbo – die al meer dan zestig jaar bestaat – niet zomaar mag worden beëindigd. Volgens Heineken is er sprake van een stilzwijgende duurovereenkomst die juridische bescherming verdient.
Jumbo stelt op haar beurt dat er geen formele boycot is, maar dat er minder wordt besteld zolang er geen akkoord is over de prijs. De vrijgekomen schapruimte is inmiddels ingevuld met andere merken.
De rechter doet op 22 mei uitspraak in de zaak.
Reactie Heineken
Heineken laat in een reactie weten:
Jumbo is sinds jaar en dag een belangrijke partner van Heineken Nederland. Daarbij past dat partijen zich over en weer aan gemaakte afspraken houden. Het laatste wat wij willen, is met elkaar in de rechtbank eindigen. Echter, de beslissing van Jumbo om een groot deel van ons productassortiment niet meer te bestellen, gaat direct in tegen de afspraken die we met elkaar hebben gemaakt. Jumbo heeft verschillende verzoeken van Heineken Nederland om de bestellingen op gebruikelijke wijze te hervatten en de afspraken weer na te komen naast zich neergelegd. We zien Jumbo nog steeds als een zeer gewaardeerde partner voor de toekomst en het is onze hoop dat Jumbo, zo snel mogelijk en in overeenstemming met onze afspraken, al onze producten weer afneemt. Zodat de consument ook bij Jumbo weer kan kiezen voor zijn of haar favoriete bier in het schap.
Interessant biernieuws? Deel het nu!
1 reactie
Paul (gast) op 08-05-2025 om 20:06:57
Jumbo en de inkoopcombinatie hebben helemaal gelijk. Heineken maakt miljarden winst en wil nog meer winst. Het is al jaren duur en prijst dezelfde soorten diverse bier heel verschillend in de landen binnen Europa zonder een duidelijke reden over de kostprijs. Het is puur marketing en sales beleid. Sinds de invoering van die groenen flessen is de smaak er ook duidelijk op achteruit gegaan. Heb inmiddels ontdekt dat andere bieren net zo lekker (zo niet lekkerder) zijn en beter betaalbaar. De consument is niet gek..